Kutatások igazolják, hogy a nem-életbiztosítási penetráció, valamint a GDP-növekedés között pozitív a korreláció, miután a biztosítási fedezet növeli a kockázatvállalási kedvet, amely elengedhetetlen a vállalkozások fejlõdéséhez – olvasható a világ biztosítóinak egyik szakmai szervezete, a Geneva Association jelentésében.
Ugyanakkor az elmúlt 40 évben a biztosított veszteségek nagysága nem tudott lépést tartani a természeti katasztrófák által okozott teljes gazdasági károk növekedésével – állítja a szervezet a Swiss Re adataira hivatkozva.
Ennek az az oka, hogy a biztosítási piac nem nõtt olyan ütemben, mint a gazdasági aktivitás, illetve a kockázati kitettség, amely szintén számos tényezõvel magyarázható. A Geneva Association szerint a GDP-növekedés és a biztosítási penetráció között ugyan pozitív a kapcsolat, ugyanakkor utóbbi akkor kezd el jelentõsen növekedni, mikor az adott ország elég egy bizonyos fejlettségi szintet. Bizonyos jövedelmi szint alatt ugyanis a biztosítási fedezet egyszerûen elérhetetlen a lakosság nagy része számára.
Közepes jövedelmi szintnél – melyet a szervezet körülbelül 10 ezer dollárban határoz meg – a díjbevételek kétszer olyan gyorsan növekednek, mint az egy fõre esõ GDP, 30 ezer dollár feletti egy fõre esõ GDP esetében ugyanakkor a biztosítási penetráció inkább stagnál, mivel a biztosítások iránti kereslet innentõl csökken.
Az alacsony biztosítási penetráció ugyanakkor a lakosság nem megfelelõ tájékozottsági szintjével, valamint a kockázatokkal kapcsolatos eltérõ kulturális hozzáállással is magyarázható a szervezet szerint. Különösen igaz az azokban az országokban, ahol hosszú ideig tartó állami monopolizáció volt jellemzõ – olvasható a jelentésben.
Egyes országokban például biztosítás helyett inkább a feltételes tõke képzését preferálják, mivel a cégek elég erõsnek tartják mérlegüket ahhoz, hogy saját kockázatot vállaljanak.
A Geneva Association szerint a biztosítási iparágnak meg kell értenie ezeket a trendeket ahhoz, hogy az alulbiztosítottságot kezelni tudja és „értelmes” biztosítási infrastruktúrát tudjon kiépíteni a feltörekvõ piacokon.