Magyar egészségügyi útvesztõ: van kiút!
2014.09.11
A magyar egészségügy útvesztõjében számos nehézséggel nézhetünk szembe, így a hosszú várakozási idõvel, a hálapénzzel, az orvoshiánnyal, nem is beszélve a gyógyítás nem mindig megfelelõ színvonalú körülményeirõl. A legnagyobb gondot leggyakrabban mégis az jelenti, hogy a beteg problémájával egyedül marad, nincs valódi betegút-szervezés.

Alulfinanszírozott egészségügy

Magyarországon nem ritka, hogy a betegeknek hetekkel, hónapokkal elõre be kell jelentkezniük a vizsgálatokra és kezelésekre. Mivel a finanszírozási lehetõségek korlátozzák az elvégezhetõ vizsgálatok és beavatkozások számát, így komoly várólisták alakulnak ki. Sokat kell várniuk a betegeknek már a szakorvosi ellátásokra is, az egyes intézmények által közzétett várólisták szerint például egy reumatológiai szakrendelésre 108, egy kardiológiai szakrendelésre pedig 75 nap is lehet az elõjegyzési idõ. A szakorvosi várólistáknál még hosszabb azok névsora, akik valamely diagnózist segítõ berendezésre kérnek elõjegyzést: egy MR vagy CT képalkotó vizsgálatra átlagosan 2–6 hónapot kell várni. A mûtétek esetében is hasonló a helyzet: az Országos Egészségbiztosítási Pénztár aktuális adatai szerint például az artroszkópos beavatkozásoknál 86 nap, a sérvmûtéteknél pedig 214 nap az átlagos várakozási idõ.

A várólisták mellett számos más problémával is szembesülhetnek a betegek. Köztudott, hogy a kórházak felszereltsége, valamint a bennük folyó gyógyító munka körülményei és színvonala is jelentõs területi eltéréseket mutatnak.

Továbbra is akkut probléma emellett az orvoshiány. Bár a fiatal orvosok elvándorlása csökkenõ tendenciát mutat, ez még mindig jelentõs: 2013-ban az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal 996 orvost vett fel újonnan mûködési nyilvántartásába, ugyanakkor 955 orvosnak adott ki hatósági bizonyítványt külföldi praktizáláshoz. Egyes vélemények szerint attól kell tartani, hogy öt-tíz éven belül alig dolgozik majd itthon 30-50 év közötti orvos, és ez akár ellehetetlenítheti a betegellátást.

Nem véletlen, hogy sokan a „borítékot” tartják a legcélravezetõbb megoldásnak: a legutóbbi Európai Lakossági Egészségfelmérés adatai szerint Magyarországon a teljes felnõtt lakosság hálapénz-kiadása 76,2 milliárd forintra tehetõ. Bár a hálapénz legfõbb indítéka a jobb minõségû ellátás és gyorsabb sorra kerülés, ennek ma már van kiszámíthatóbb és korszerûbb alternatívája.

Egyre drágább az egészségünk

Az Eurostat 2012-es adatai alapján a magyar lakosság mindössze 58%-a értékeli jónak vagy nagyon jónak a saját egészségi állapotát, és 36%-ának van valamilyen hosszú ideje meglévõ egészségügyi problémája vagy betegsége. Természetes igénye mindenkinek, hogy egészségi probléma esetén az elérhetõ legjobb kezelést kapja és lehetõleg azonnal.

Mindeközben az egészségügy, a gyógyítás egyre többe kerül, hiszen egyre drágább és persze jobb technikák, módszerek és gyógyító, diagnosztizáló eszközök, gyógyszerek állnak rendelkezésre. Az egészségügy fokozódó finanszírozási igénye egyre súlyosbodó problémát jelent, ugyanakkor egyre növekvõ az a réteg is, amely hajlandó saját terhet is vállalni annak érdekében, hogy kellõ idõben jó színvonalú egészségügyi ellátáshoz juthasson.

A GyógyTárs Egészségbiztosítás valódi segítség a betegségben

A szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítási piacon legutóbb a Groupama Garancia Biztosító jelent meg a GyógyTárs elnevezésû egészségbiztosítási termékcsaláddal. Az új egészségbiztosítás mögött komoly szakmai tudás és rendszerismeret áll, mely várakozás nélküli, kiemelt kezelést és orvosi ellátást tesz lehetõvé, emellett egyes élethelyzetekben - rettegett betegségek diagnosztizálása vagy keresõképtelenség esetén - nagyobb összeg kifizetésével nyújt segítséget ügyfeleinek.

A GyógyTárs biztosítással a betegek akár napokon belül bejuthatnak olyan, egyébként hosszú várólistákkal járó vizsgálatokra, mint az MR vagy a CT. Ugyancsak fontos, hogy az ügyfelek korlátlan számban vehetik igénybe a különbözõ járóbeteg-szakellátások és labordiagnosztikai vizsgálatok szolgáltatásait.

A GyógyTárs legnagyobb elõnye mégis a kényelem, és a biztonságérzet, hiszen a biztosító az egészségbiztosítási szolgáltatása keretében megkeresi a betegek számára a legjobb, legkönnyebben elérhetõ kórházak, rendelõk vagy magánrendelõk szakembereit, és idõpontot egyeztetnek velük. A biztosító egészségügyi szolgáltatói hálózata országos lefedettségû. A szolgáltatók által nyújtott magas színvonalra utal, hogy „Az év magánrendelõje 2014” szavazáson egynapos fekvõbeteg-ellátást végzõ rendelések kategóriájában a Groupama szegedi partnere végzett az elsõ helyen.

„A termékkoncepció legfontosabb eleme, hogy a biztosított egészségi problémája esetén a betegség diagnosztizálásától kezdve a biztosító folyamatosan ott van az ügyfél mellett, valódi betegút-szervezõ funkciót lát el, és az ügyfél számára leginkább megfelelõ szolgáltatónál szervezi meg a szükséges ellátást” – mondta el az új szolgáltatásról Csonka István, a Groupama Garancia Biztosító értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese.