CarSharing: itthon is tejed a közösségi autóhasználat
2014.09.18
Négy új központi helyszínnel bõvíti közösségi autópontjainak számát Magyarország elsõ CarSharing vállalata, az Avalon CarSharing. A cég országos parkoló- és átvevõpontok átadását is tervezi a közeljövõben, elsõsorban a nagyobb vidéki városok vasútállomásainak közelében. Az Avalon rámutat: a cégek már a hazai közösségi autózás elsõ évében felismerték a CarSharingben rejlõ költség- és idõhatékonysági lehetõségeket, de az utóbbi idõszakban érezhetõen nõtt a közösségi autózásra fogékony magánfelhasználók száma is.

Válaszul a megnövekedett felhasználói igényekre Budapest VI. és VII. kerületében két-két állomással bõvíti autópont-hálózatát Magyarország piacvezetõ közösségi autózást szolgáltató vállalata, az Avalon CarSharing. A közösségi autózás lehetõségét hazánkban meghonosító cég azért döntött újabb belvárosi parkolóhelyek kialakítása mellett, mert – hasonlóan a nyugat-európai nagyvárosok lakosságáéhoz – leginkább az itt élõk számára jár elõnyökkel a CarSharing rendszer használata a saját tulajdonú autóval szemben.

A CarSharing ma már egy innovatív, környezetbarát közösségiautó-használatot jelent, ahol az autó akár félórás idõtartamra is használható. Fõként azoknak kínál jelentõs költségmegtakarítást, akik leginkább pár órás, városon belüli utakhoz keresnek autót, hiszen évi 8-10 ezer kilométer alatt olcsóbb, mint a saját autó, és rugalmasabb, mint a bérautó.

„Az európai példák azt bizonyítják, hogy a CarSharing rövid idõn belül igen népszerû szolgáltatássá válik a környezettudatos és költségérzékeny nagyvárosi emberek körében. Azoknak a városi lakosoknak, akik autójukat nem mindennap használják hosszabb utakra, egyszerûen nem éri meg saját autót tartani, amennyiben az autó vételára mellett az elkerülhetetlen járulékos költségeket is figyelembe vesszük” – mutatott rá Szõdi János, a 100%-osan magyar tulajdonban álló Avalon Car(e) Services Kft. ügyvezetõ igazgatója. Hozzátette: a közösségi autózás olyannyira bevált és hasznos megoldásnak számít világszerte, hogy 2014-ben bekerült a fõváros új mobilitási koncepcióját tartalmazó Balázs Mór-tervbe.

A CarSharing elõnyei nemcsak költségoldalon jelentkeznek, hanem környezetvédelmi szempontból sem elhanyagolhatók, hiszen a rendszerekbe csak olyan új autók kerülhetnek, amelyek megfelelnek a legszigorúbb környezetvédelmi elõírásoknak, ezért csökken a károsanyag-kibocsátás. Egy autót többen is használhatnak, ez a rendszer 6-10 parkolóhely kiváltására alkalmas, ezáltal csökkenthetõk a parkolási problémák és az azokkal összefüggõ „helykeresõ” autózás is. Nem elhanyagolható tény az sem, hogy a németországi tapasztalatok szerint a CarSharingre váltók drasztikusan csökkentik az autóval megtett kilométereik számát: a korábbi átlagos 5000 kilométert 800-ra szorították le.

Itthon fõleg vállalatok élnek a közösségi autózás elõnyeivel

A szolgáltatás bevezetése óta a magyarok egyre lelkesebb CarSharing felhasználók: „Míg hazánkban átlagosan 4 óra 17 perces idõtávra veszik igénybe a közösségi autókat, a fejlettebb piacokon kimutathatóan rövidebb, 2-2,5 óra az átlagos használati idõ. A megtett kilométereket tekintve Magyarországon a magánemberek átlagban körülbelül 47,9 kilométert autóznak alkalmanként. Ez mintegy duplája a nyugat-európai átlagnak annak ellenére, hogy az óra- és kilométer-díjszabásban nincsenek jelentõs különbségek a magyar és például a német piac között. Az eltérés hátterében leginkább az áll, hogy a fejlettebb piacokon már tudatosabban és elõre megtervezve, kevesebb ideig használják az autókat, és rövidebb utakat tesznek meg velük” – fûzi hozzá az ügyvezetõ igazgató. Az Avalon adatai szerint a magánfelhasználók átlagosan bruttó 6912 forintot fizetnek alkalmanként.

Azonban a céges és a magánfelhasználás közötti arány teljesen más képet mutat Magyarországon, mint a közösségi autózás szempontjából igen fejlettnek tekinthetõ nyugat-európai piacokon: ott az igénybe vevõk nagyjából fele-kétharmada magánszemély. Ezzel szemben Szõdi János tapasztalatai szerint Magyarországon elsõként a vállalati érdeklõdõk jelentek meg, nálunk tehát a céges felhasználók aránya megközelíti a 70%-ot. A vállalati CarSharing népszerûségének oka, hogy az operatív lízinghez képest rugalmasabb, könnyebben felmondható konstrukcióban lehet autóhoz jutni.

Jobban lefedi a felhasználási csúcsokat, és ugyancsak német tapasztalatok szerint egy 10 jármûves flottát már 5-6 autóval ki lehet váltani CarSharing rendszerben. Ezenkívül lényegesen egyszerûbbé válik az adminisztráció azzal, hogy minden lehetséges felhasználó kártyát kap, illetve az autókat igény szerint vagy a nyilvános állomásokon, vagy pedig a felhasználó saját telephelyén lehet felvenni.

További érdekesség, hogy a magyar céges felhasználók jóval hosszabb idõre foglalnak, és hosszabb utakat tesznek meg, mint például német kollégáik: a hazai átlag (6 óra 47 perc, illetve 83,7 kilométer) mintegy 50%-kal magasabb a németnél mind az idõtartam, mind pedig a megtett út hosszát illetõen. A céges felhasználók átlagos útja nettó 8871 forintba került az Avalon adatai szerint.

Itt nyílnak új autópontok

2014 szeptemberében az Avalon CarSharing a következõ helyeken nyitja meg új autópontjait:

  • VI. kerület: Opera parkoló, Zichy Jenõ u. 9., illetve Weiner parkoló, Weiner Leó u. 16.
  • VII. kerület: Holló parkoló, Holló u. 6., valamint Akácfa parkoló, Akácfa u. 12–14.


Az idén õsszel átadott helyek érdekessége, hogy mindegyik fedett parkolóházban helyezkedik el, ezért a felhasználók komfortosabban vehetik igénybe a szolgáltatást.