MNB: a jogkövetés ma már önmagában nem elég
2014.09.22
A Magyar Nemzeti Bank egyre több eszközt dolgoz ki azért, hogy kiszûrjék a nem megfelelõ biztosításpiaci és közvetítõi mûködést. Az a világ véget ért, amikor a jogkövetés önmagában elegendõ volt a fair piaci mûködéshez. Ma már az ügyfelekkel is tisztességesnek is kell lenni, de a díjnak és a szolgáltatásnak is egyensúlyban kell lennie – közölte Nagy Koppány, az MNB Biztosítás-, Pénztár-, Pénzügyi Vállalkozások és Közvetítõk Felügyeleti Igazgatóságának vezetõje az FBAMSZ IX. biztosításszakmai konferenciáján.

Az MNB felügyeleti célja a közvetítõi tevékenység jobb átlátása, melynek a mûködési feltételek ellenõrzése is fontos eszköze. Ennek köszönhetõen piac tisztítási tevékenység ment végbe: 82 független biztosításközvetítõ engedélyét vonták vissza 2013-2014-ben. Ebbe bele tartoztak azok a cégek is, melyek tevékenysége kiüresedett. A felügyeleti tevékenység során a nagy közvetítõcégeknél helyszíni vizsgálatot is tart az MNB – tette hozzá Nagy Koppány.

2008 óta 42 ezerrõl, 28 ezerre csökkent a közvetítõ természetes személyek száma. Ezzel egy idõben az egy fõre esõ jutalékok ugyanakkor nõttek, vagyis a piac stabilabbá vált. Az idei, elsõ féléves számok kapcsán Nagy Koppány elmondta, hogy az alkuszi közvetítés aránya az új értékesítésben 82,4%, a kezelt állományban 74,4%, jutalék-bevételben pedig 61,7%.

Felügyeleti szempontból az életbiztosítási piac volt az elsõdleges fókusz az elmúlt években, ahol az alkuszi szerep alacsonyabb az értékesítésben. Akkut helyzetet jelentett a nyugdíjbiztosítási adóösztönzõ bevezetése, amelyet a MABISZ-szal közösen kidolgozott ajánló és több szakmai ajánlással is enyhíteni próbált az MNB.

Trendfordulóról a nyugdíjbiztosítások esetében még nem lehet beszélni az elsõ féléves adatok alapján, de ahogy a pénztáraknál is év végén várják a hajrát, a nyugdíjbiztosításoknál is ez lehet a helyzet az igazgató szerint. Az értékesítések negyede nyugdíjbiztosításokban valósul meg, e nélkül lefelé menõ trend lenne.

A nyugdíjbiztosítások esetében az ajánlást az tette szükségessé, hogy a biztosítók, ügyfelek és közvetítõk között egyensúlyt teremtsenek, ahol az ügyfélérdekek is megfelelõen érvényesülnek, a biztosító tisztességes profitot és a közvetítõ elegendõ bevételt ér el. Utóbbi Nagy Koppány szerint nem a jutalék, hanem a forgalom növekedését jelenti ideális esetben.

A közvetítõkre is írtak ajánlásokat az MNB-nél. 25%--ban kiválóan megfeleltek a szabályozásnak, 74%-ban megfeleltek, vagyis a meghirdetett TKM-szintet mindenki betartja. 13 terméket, 21%-ot vezettek ki a biztosítók, 42%-ot átáraztak.

Nem-élet ágon már tavaly felfelé menõ trend alakult ki. Ez az elsõ félévben is folytatódott: kgfb szerzõdések száma nõtt, de a többi üzletág is növekszik. Év végén derül ki, hogy ez mennyire stabil – tette hozzá az igazgató. Az alkuszok szerepe itt nagyon magas.

A KGFB piacon 2009 óta tartó kárhányad növekedése megállt. A díjaknak emelkednie kell, hogy ne legyen rendszerkockázat a piacon. Tavaly év vége óta 4,75%-os növekedés figyelhetõ meg az egy szerzõdésre jutó állománydíjban.

Küszöbön az online-ajánlás

Az online vásárlók száma elérte a 3,4 milliót Magyarországon. Az online értékesítésben nagy lehetõség, de jelentõs problémák is rejlenek. Éppen ezért az MNB ezen a területen is ajánlás készít elõ

Ennek kapcsán összehasonlító oldalakat vesznek célba, hogy azok tényszerûek, és teljes körûek legyenek. Így például fel kell tüntetni, hogy teljes körû összehasonlítást tartalmaz-e egy oldal, vagy csak bizonyos körû termékek és szolgáltatások kerülnek összehasonlítára. Az ár-összehasonlítást tehát szolgáltatás-összehasonlítással is ki kell egészíteni.