Karácsonyi áruhitelezés: százezernél is magasabb az átlagos hitelösszeg
2014.12.16
Közeledik a karácsony, magas fordulatszámon pörög az ajándékok beszerzése. Az áruhitelezésben piacvezetõ Cetelem adatai szerint a vásárlásokkal párhuzamosan az áruhitelezés is jelentõsen megnõ, a webáruházak térhódításával pedig egyre többen igényelnek online áruhitelt. Az interneten hitelt igénylõk között generációs szakadék már nincs, mert nemcsak a fiatalok, hanem a középkorúak is ugyanolyan gyakran választják ezt a csatornát, azonban a nemek között még mindig óriási a különbség a férfiak javára.

Novemberben és decemberben nemcsak a kiskereskedelemben, az áruhitelezésben is fõszezon van, hiszen sokan karácsonyra tartogatják egy-egy nagy értékû termék megvásárlását, amellyel az egész családnak örömet szereznek. Az ilyen „családi ajándékokat” pedig nem feltétlenül kívánják egy összegben kifizetni. Az éves áruhitelezés mintegy egynegyede történik az év utolsó két hónapjában: az élénkülés a mûszaki és a barkácsáruházakban már november elejétõl érzékelhetõ volt.

Online vásárlás, online hitelezés

Az internetes hiteligénylések térnyerése idén is folytatódik. „Az online vásárlásokhoz kapcsolódó áruhitel igénylések terén nagymértékû emelkedésre számítunk a karácsonyt megelõzõ idõszakban a 2013-as számokhoz képest” – mondta Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója.

A növekedés azzal magyarázható, hogy egyre többen igyekeznek elkerülni az ünnepek elõtti tömeget úgy, hogy a parkolóhely-vadászat és a pénztáraknál történõ végtelennek tûnõ sorban állás helyett inkább interneten választják ki és vásárolják meg a meglepetéseket. Így nem kell foglalkozniuk az üzletek nyitva tartásával, és a nehéz berendezések hazaszállítását sem kell magukra vállalniuk. „A számítógép elõtt ülve vagy tablettel az ölben a hitelfelvétel is kényelmesebb és lehetõséget ad a feltételek alapos átvizsgálására; ezáltal megfontoltabb döntést hozhatunk arról, hogy milyen konstrukciót választunk” – tette hozzá a marketingigazgató.

Nincs igazi meglepetés a fa alatt

A Cetelem szakértõi szerint a mûszaki cikkek közül – a tavalyi évhez hasonlóan – idén is az LCD-tévék, az okostelefonok és a táblagépek lesznek a legnépszerûbbek. Az átlagos igényelt hitelösszeg – személyesen vagy online igénylés esetén is – jóval meghaladja a 100 ezer forintot.

Érdekesség, hogy azok között az internetes vásárlók között, akik áruhitelt igényelnek, kétszeres a férfiak aránya a nõkével szemben. A jelenség azzal függhet össze, hogy a mûszaki cikkek területén a férfiak a döntéshozók a magyar családokban.

Már nem igaz az, hogy kizárólag a fiatalok vásárolnak az interneten. A Cetelem adatai szerint ma már a 35 év felettiek közül is egyre többen döntenek úgy, hogy online szerzik be azokat a dolgokat, amelyekre szükségük van: az online hitelt igénybe vevõ Cetelem ügyfelek közel fele 35 év feletti.

A körültekintésre mindig szükség van

„A kényelem mellett számos egyéb elõnnyel jár az online vásárlás, hiszen a vevõt az általános szavatossági és jótállási jogok mellett az interneten vásárolt árucikkek átvétele után elállási jog is megilleti. Ennek értelmében 14 naptári napon belül visszaküldheti a terméket, a kereskedõnek pedig kötelessége visszavenni és visszatéríteni a teljes vételárat.” – mondja Lukácsi Zoltán. „Ugyanakkor a körültekintés itt is megtérül: mielõtt megadjuk a fizetéshez szükséges adatokat, ellenõrizzük le, mennyire megbízható a webáruház, illetve használjunk árösszehasonlító oldalakat annak érdekében, hogy a legkedvezõbb ajánlattal élhessünk” – javasolja a marketingigazgató.