Síelni indul? Jobb, ha ismeri az egyes országok téli közlekedési szabályait!
2015.02.03
Ha autóval indulunk külföldi sítúrára, a biztonságos oda-illetve visszaút éppen annyira fontos, mint a sportolás közbeni védelem. A Generali Csoporthoz tartozó Europ Assistance a tavalyi év január-februári idõszakában közel öt és félezer alkalommal segített autós assistance és utasbiztosításhoz kapcsolódó esetekben ügyfeleinek a világ 91 országában, ebbõl csaknem másfélezerszer a népszerû sí-célországokban volt szükség a szolgálat munkájára. A cég szakértõi szerint a jármûvek megfelelõ felkészítésével – téli gumi, hólánc és a sífelszerelések biztonságos rögzítése – sokat tehetünk a balesetek elkerüléséért.

A közel félmillió magyar síelõ legkedveltebb célpontjai Ausztria, Franciaország, Olaszország és Szlovákia hegységei. A sportolni vágyók jó része választja idén is a gyors és kényelmes autós utazást, azonban sokan anélkül indulnak el, hogy tisztában lennének az adott ország téli közlekedési szabályaival, illetve vezetési stílusukat sem igazítják a hegyekben sokszor hirtelen megváltozó körülményekhez. Az Europ Assistance autós segítségnyújtási és utasbiztosításhoz kapcsolódó ügyekben csak ezekben az országokban közel 1500 alkalommal segített a bajba jutott ügyfeleknek a 2014. január-februári idõszakban, a legtöbb, 771 eset Ausztriában történt. Bármely síparadicsom is legyen az úti célunk, téli gumi és hólánc nélkül egyáltalán nem ajánlott útra kelni: a sípályákra vezetõ hegyi utakon sok esetben meg sem lehet közelíteni az úti célt nélkülük.

Egy, a tavalyi évben elvégzett teszt során téli útviszonyok között vizsgáztak a nyári illetve téli abroncsok: a nyáriakkal 40km/h sebességnél is 69 méteres volt a féktávolság, míg a téli gumikkal csak 21-30 méter volt szükséges a megálláshoz. A kísérlet azt is bebizonyította, hogy az elhasználódott, 4-5 évesnél idõsebb téli abroncsok is komoly veszélyt jelentenek téli útviszonyok között: 40km/h-val haladva kétszer olyan hosszú volt a féktávolság, mint új téli gumikkal. A havas vagy jeges útszakaszokon – különösen emelkedõkön és lejtõkön – pedig nem maradhat el a hólánc sem. Egy Ausztriában elvégzett teszt során például havas úton 25km/h sebességrõl történõ fékezésnél több mint hétszer olyan hosszú (40 méteres) fékutat mértek a csak téli gumival felszerelt jármûnél, mint a mind a négy kerekén hólánccal haladó tesztautó esetében (5,5 m). Már abban az esetben is csaknem negyedére, hozzávetõleg 9 méterre csökkent a féktávolság, ha csak az egyik hajtott tengelyen használtak láncokat.

A balesetveszély mellett ráadásul külföldön szinte mindenütt komoly, átszámítva 6-10 ezertõl akár másfél millió forintig terjedõ bírsággal is számolhatnak a téli felszerelés nélkül közlekedõk. Elterjedt tévhit, hogy elég, ha ellenõrzés esetére bármilyen hóláncot tartunk az autóban. A legtöbb kedvelt célországban ilyenkor kötelezõ a használat, és már a határon ellenõrizhetik a megfelelõ típus meglétét, sõt akár a felszerelhetõséget is.

  • Ausztriában ebben az idõszakban minden keréken legalább 4mm profilmélységû téli gumi vagy csak a meghajtott tengelyen lévõ abroncsokra a hólánc használata kötelezõ. Hólánccal azonban csak összefüggõen havas vagy jeges úttesten lehet közlekedni.
  • Franciaországban nem kötelezõ mindenütt a téli gumik használata, viszont a hólánc kötelezõ tartozék, melyet a táblákkal jelzett szakaszokon használni kell.
  • Ha Olaszországba készülünk, tudnunk kell, hogy az idõjárástól függõen a síparadicsomokba vezetõ utakon kötelezõ lehet a téli gumi és a hólánc is.
  • Ha az út összefüggõen havas vagy jeges, Szlovákiában is kötelezõ mind a négy kerékre legalább 3mm profilmélységû téli gumiabroncsot szerelni.
  • Déli szomszédunk, Szlovénia területén is kötelezõ legalább két keréken a téli gumi, 5 cm-nél vastagabb hóréteg esetén pedig a hólánc is.


A megfelelõ hóláncot az autógumik mérete alapján találhatjuk meg. Az egyszerû, de jó minõségû darabok 8-10 ezer forintos ártól kaphatóak, míg a csúcsmodellek ezeknek többszörösébe is kerülhetnek. Felszerelés tekintetében is többféle megoldás közül választhatnak az autósok: vannak, amelyekre a földre terítés után rá kell hajtani a gépjármûvel és ezután csatolni a kerékre, míg olyanok is, amelyeket álló helyzetben is felszerelhetünk. Ez utóbbiaknál terítsük ki a láncot, majd vezessük át a kerék mögött, úgy hogy a két végét össze tudjuk kapcsolni a keréken. Ezután igazítsuk el, majd húzzuk meg a feszítõláncot és csatoljuk be a végénél is. Az eszközök újabb generációihoz már komolyabb erõfeszítésre sincs szükség, hiszen ezek a „csoda hóláncok” a felnit tartó csavarokra szerelt adapterrel vagy speciális csavarral „maguktól” a helyükre kerülnek. Alternatív megoldás lehet még a „hópaplan” azaz a tépõzárral a kerékre erõsíthetõ durva felületû szövet, illetve léteznek „hólánc-spray”-k is, amiket az abroncs futófelületére fújva csúszásgátló bevonatot képezhetünk, ám ezek használata természetesen nem helyettesíti a hóláncot.

Bármelyik lánctípust válasszuk is, az indulás elõtt próbáljuk meg a fel- és leszerelést, hiszen a havas utakon kényelmetlen és akár balesetveszélyes is lehet a kísérletezés. Mindig haladjunk az autóval néhány métert próbaképpen, és ha nem megfelelõen áll vagy túl laza a lánc, érdemes állítanunk rajta.

A kerekek mellett természetesen az autó egyéb területeit is érdemes átnézni utazás elõtt: ha még esetleg nem tettük meg, cseréljük le a fagyálló hûtõfolyadékot, ahogy az ablakmosófolyadékból is használjunk téli változatot. A sportfelszerelés szállítása a másik gyakori probléma a téli síutak idején. Itt is több lehetõség közül választhatnak az autósok: a zárt boxok vagy a tetõcsomagtartóra erõsíthetõ nyitott, esetenként mágneses elven mûködõ tartók egyaránt biztonságosan tarthatják a léceket. Vásárláskor érdemes ügyelni arra, hogy minél több helyen rögzíthetõ legyen a sporteszköz.

A megelõzõ óvintézkedések mellett arra az esetre is jó, ha felkészülnek az autósok, ha mégis probléma merülne fel útközben. Baleset vagy meghibásodás esetén gyors és hatékony segítséget nyújt az autós assistance szolgáltatás. Ha baj van, akár a helyszínen is menetkész állapotba hozzák az autót, vagy ha ez nem lehetséges, a legközelebbi, megbízható szakszervizbe viszik, az utasoknak pedig szükség esetén csereautót, vagy szállást biztosítanak a munkálatok idejére. A tapasztalatok szerint a szervizzel való kapcsolattartás és az ügyintézés is sok esetben probléma egy idegen országban. A szolgálat munkatársai ezekben is segítenek az ügyfélnek.