Fogyasztóvédelem: közel másfélezer ügyet intéztek el a pénzügyi tanácsadó irodák
2011.09.07
Mûködésük elsõ négy hónapjában 1383 darab fogyasztóvédelmi ügyben segítettek a fogyasztóknak a nyolc megyeszékhelyen a PSZÁF támogatásával mûködõ pénzügyi tanácsadó irodák. Tevékenységük révén felügyeleti fogyasztóvédelmi, pénzügyi békéltetõ és bírósági peres eljárások is indultak.

Idén áprilisi indulásuk óta 1383 darab fogyasztóvédelmi megkeresés kapcsán nyújtottak segítséget a Debrecenben, Egerben, Gyõrött, Kaposváron, Kecskeméten, Szegeden, Székesfehérváron és Zalaegerszegen a fogyasztók számára ingyenesen elérhetõ pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadó irodák, amelyek mûködésének anyagi és szakmai támogatását a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) nyújtja.

A tanácsadó irodákhoz beérkezett pénzügyi fogyasztói megkeresések döntõ részét, közel háromnegyedét a pénzpiaci beadványok, ezen belül is kiemelten a devizaalapú jelzáloghitelekkel kapcsolatos tájékoztatási hiányosságokra vonatkozó panaszok adják. A biztosítási panaszok (ez a megkeresések egyhatoda) aránya viszonylag azonos a kötelezõ gépjármû-, vagyon- és életbiztosításokra vonatkozóan, a fogyasztók itt a kárigény, szolgáltatás elutasítását vagy a kifizetendõ biztosítási összeg mértékét vitatják. Emelkedik a pénztári – elsõsorban a magán ág reálhozamával kapcsolatos – megkeresések száma, miközben viszonylag kevés a tõkepiaci beadványok aránya. Az összes panasz, információkérés mintegy egyhatoda volt nem pénzügyi jellegû, ezen belül is kiemelkedõ a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos megkeresés.

A beadványok legnagyobb hányadánál a tanácsadók a pénzügyi szolgáltatókhoz küldendõ panasznyomtatványok megfelelõ kitöltésében segítettek. Számos ügy került a tanácsadók segítségével polgári peres bíróságok, valamint a Pénzügyi Békéltetõ Testület elé, illetve több esetben – például egy külföldi kölcsönt kínáló internetes hitelközvetítõi cég hirdetései nyomán – jelzésük alapján felügyeleti fogyasztóvédelmi hatósági eljárás indult.

Az irodákben a fogyasztók jogász és közgazdász szakemberektõl felvilágosítást kapnak pénzügyekkel kapcsolatos kérdéseikre, eligazítják õket, hogy problémáikat melyik intézmény tudja a leggyorsabban hatékonyan orvosolni, segítenek a megfelelõ panasznyomtatványok kitöltésében és pénzügyi életviteli tanácsadást is nyújtanak. Sokak tévhitével szemben viszont az irodák nem tudnak díjmentes jogi képviseletet biztosítani a hatóságok, bíróságok elõtti eljárásokban és anyagi segítséget sem tudnak nyújtani a fogyasztóknak problémáik átmeneti áthidalására.