Ma kezdõdik az iskolások pénzügyi alapismereteit bõvítõ programsorozat
2015.03.09
Szakmai intézmények, tanárok, diákok és pénzügyi szakemberek részvételével, rangos elõadásokkal és diákok flashmobjával kezdõdött el ma a „Pénz7” programsorozat, amelynek célja az általános és középiskolások pénzügyi ismereteinek megalapozása. A Magyar Bankszövetség szervezésében a Pénziránytû Alapítvány szakmai támogatásával megvalósuló programban, amellyel hazánk egy páneurópai kezdeményezéshez csatlakozott, mintegy 90 ezer diák osztályfõnöki órákon ismerkedhet meg az õket is érintõ hétköznapi pénzügyi témákkal, a családi költségvetés alapkérdéseivel. Az Emberi Erõforrások Minisztériuma és az Oktatáskutató és Fejlesztõ Intézet szakmai irányításával kidolgozott tananyagot egy pedagóguscsapat több hónapig fejlesztette, majd próbaórákon tesztelte. A programhoz 200 önkéntes pénzügyi szakember csatlakozott, akik az óravezetõ tanárok „szárnysegédjeiként” segítenek az iskolákban.

Magyarország is csatlakozott az Európai Pénzhét (avagy European Money Week) 23 országot átfogó kezdeményezéséhez. Hazánkban a meghirdetett programra jelentkezõ általános és középiskolák diákjai egyedi fejlesztésû tananyagok segítségével szerezhetnek az életkoruknak és az érdeklõdésüknek leginkább hasznos és gyakorlatorientált pénzügyi ismereteket.

A március 9-én kezdõdõ program rendhagyó, játékos osztályfõnöki óráin a családi költségvetés megértetése, az ehhez szükséges alapismeretek átadása a cél. Az EMMI és az OFI szakmai véleményezésével elkészített oktatási anyagot egy tapasztalt pedagógusokból álló csapat több hónapos elõkészítõ munkával, sok-sok óra próbatanítást követõen ajánlhatta fel az iskoláknak hasznosításra.

Az életkornak megfelelõ figyelemfelkeltõ kisfilmmel indító, játékos és interaktív elemeket is tartalmazó felkészítõ tananyagot a tanáraik és az önkéntes pénzügyi szakemberek segítségével dolgozhatják fel a diákok.

Alsósoknak készült videó

 

A teljes programsorozatot vetélkedõk és versenyek is kiegészítik, hogy játékos formában vezessék tovább a fiatalokat a reális lehetõségek, a költségvetés, a pénz tudatos kezelésében. A „Pénz7” jegyében induló interaktív programok csakúgy, mint a www.penz7.hu weboldal a tanév hátralévõ részében is támogatja a diákokat személyes pénzügyeik teljesebb megismerésében, a pedagógusokat a szakmai tájékozódásban. Ezenkívül meghirdették a BankVelem PénzOkos Kupát is. A háromfordulós pénzügyi tudáspróba általános iskolásoknak szól, a döntõbe 10 csapat jut, és majd májusban mérik össze tudásukat. Hamarosan indul egy középiskolások számára kifejlesztett, Facebook-alapú interaktív Pénz7 kalandjáték is.

Felsõsöknek készült videó

„Nagy örömünkre szolgál, hogy széles körû, szakmákon és intézményeken átívelõ összefogás bontakozott ki a kezdeményezés mellett” – fogalmazott Hegedûs Éva, a Magyar Bankszövetség elnökségének tagja, a „Pénz7” szervezõbizottságának vezetõje.

Rámutatott: a magyar „Pénz7” európai összehasonlításban is rendkívül sok diákot ér el, hiszen a tematikus héthez 660 általános és középiskola, 1000 pedagógus és 90 ezer diák csatlakozott. Tehát az érintett iskolák mintegy 15%-a részt vesz a különleges órákon már az elsõ évben. Mindez nem jöhetett volna létre, ha a hazai pénzügyi kultúra fejlesztésében feladatot vállaló valamennyi irányító szerv nem adta volna tevõleges támogatását és szakmai iránymutatását a program megvalósításához.

Az érintett minisztériumok és a Magyar Nemzeti Bank szakértõ munkatársai, a Közgazdasági Társaság tagjai, a hazai bankszektor szakemberei közül több mint kétszázan vállalták, hogy önkéntes alapon ellátogatnak egy-egy iskolába, ahol a témavezetõ tanár oldalán a családi költségvetésrõl beszélgetnek majd a diákokkal. A családi költségvetést értelmezõ osztályfõnöki órákhoz a „Pénz7” szervezõi egységes óraterveket, segédanyagokat – többek között a három különbözõ korcsoportnak készült kedvcsináló animációs rövidfilmeket – is készítettek.

Középiskolásoknak készült videó

 

„Rendkívül fontos, hogy olyan témákkal is foglalkozhassanak a diákok, amelyek túlnyúlnak a tantervben már megjelenõ lehetõségeken, és mivel a gyakorlati jelentõségük kiemelkedõ, ezért már most is hasznot hajtva segítik a jövõ lehetséges fejlesztéseit. Azért is támogatjuk a „Pénz7” programját, és segítettük annak eljuttatását az iskolákba, hogy képet kapjunk arról, az ilyen tematikus projektek mennyire mûködnek eredményesen a hagyományos iskolai keretek között” – hangsúlyozta Pölöskei Gáborné, az EMMI köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelõs helyettes államtitkára, aki a nyitórendezvényen is fontos szakmai elõadást vállalt.

„Az EMMI feladatának tekinti – tette hozzá –, hogy gyakorlati tudáson alapuló ismeretanyagot nyújtson a pedagógusok számára az iskolai oktatáshoz. Elképzelhetõ, hogy a jövõben a továbbképzési kreditrendszeren belül külön pénzügyi ismeretek oktatása indulhat egyre több pedagógusképzõ és -továbbképzõ intézményben. A mostani programhét sikere pedig megalapozhatja hasonló tematikus rendezvények megszervezését a következõ években”.

2010 folyamán az OECD 14 európai országban mérte fel a középiskolából kikerülõ diákok pénzügyekkel kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteit. A kutatás eredményei sajátságos képet festettek Magyarországról: míg az elméleti ismeretekbõl a hazai válaszadók az elsõ helyen végeztek, addig a gyakorlati alkalmazás alapján az utolsó elõtti helyezéssel kellett beérniük.

„A kutatást idén márciusban megismétli a szervezet. Nagyon bízom abban, hogy ez frissített, aktuális helyzetképet ad majd, hosszabb távon pedig a kutatások a „Pénz7” erõfeszítéseit az eredményekben is megmutatják majd” – nyilatkozta dr. Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség fõtitkára.

Dr. Kovács Levente elmondta: az Európai Bankföderáció (EBF) magyar tagszervezeteként a Magyar Bankszövetség vállalta fel a „Pénz7” programsorozat koordinálását. A téma kiemelt aktualitását és fontosságát mutatja, hogy a kezdeményezéshez szakmai partnerként csatlakozott az Emberi Erõforrások Minisztériuma, valamint a hazai pénzügyi nevelés emblematikus szervezete, a Pénziránytû Alapítvány, amelyek aktív szerepet vállaltak a programhét eseményeinek kidolgozásában is.

A ma lezajlott ünnepélyes megnyitón a Magyar Bankszövetség Elnöksége nevében, dr. Patai Mihály elnök a hazai pénzügyi kultúra fejlesztéséért tett erõfeszítéseiért Pölöskei Gábornét, az EMMI helyettes államtitkárát, a szervezet Aranykaptár díjával tüntette ki. Az Aranykaptár Díjat pénzügyi területen kiemelkedõ teljesítményt nyújtó szakemberek elismerésére alapította a Magyar Bankszövetség 2012-ben. Ugyancsak a rendezvényen 10 olyan pedagógust díjaztak, akik az elmúlt évben segítették a társszervezõ Pénziránytû Alapítvány által támogatott BankVelem programot. A programban részt vevõ diákok az alapvetõ pénzügyi, banki ismereteket játékos formában, de valós környezetben sajátíthatják el.