Így érhetik el a fiatal ügyfeleket a biztosítók
2015.03.27
Lassan visszatér a válság elõtti szintre a közép-kelet-európai régió biztosítási piaca, már ami a díjbevételeket illeti, nyereségesség szempontjából azonban még nagy a lemaradás. A fiatal ügyfelek esetében differenciált értékesítési megközelítésre van szükség - idézi a Roland Berger tanácsadó cég megállapításait a Portfolio.hu.

A régió biztosítói az életbiztosítási szegmensben látnak nagyobb növekedési lehetõséget. A lengyel és a román biztosítók tûnnek ma a legambiciózusabbnak, a magyar piacot pedig óvatos optimizmus jellemzi: az élet üzletágban 6%-os, a nem-élet üzletágban 3%-os éves növekedést várnak 2017-ig.

A biztosítók várakozásai szerint a nem-élet piac motorja a casco biztosítások piaca, míg az élet üzletágé a befektetésalapú termékek szegmense lehet. Magyarországon az adókedvezménynek köszönhetõen a nyugdíjbiztosítás lehet a sláger. A korlátozott, 3% körüli éves GDP-növekedés a rendelkezésre álló jövedelem és a biztosítások iránti kereslet számára csak lassú fejlõdést ígér.

A biztosítással rendelkezõ ügyfeleknek átlagosan 1,3 biztosítása van egy biztosítónál a régióban, a legnagyobb egy fõre jutó szerzõdésszámmal rendelkezõ biztosítónál is csak 2,1 ez a szám. A nem-életbiztosítások mintegy kétharmadát megújítják az ügyfelek (Lengyelországban ez gyakorlatilag kötelezõ is), ami azt mutatja, hogy a biztosítók nem használják ki kellõen az új ügyfélszerzési lehetõségeket. Az életbiztosítások esetében a kockázati biztosításoknál alacsony, a befektetési célúaknál viszont magasabb ez az arány.

A régióban mintegy 5 millió háztartás akár azonnal igénybe venne használaton alapuló (elsõsorban ún. telematikai) biztosítást. A személyre szabott árazás azonban hosszú távon tömeges használat esetén a biztosítások alapjait fenyegeti, hiszen megbontja a kockázatközösséget: a rossz ügyfelek egyre magasabb, a jók egyre alacsonyabb áron kötnek biztosítást.

A legfiatalabb generációk (Y, Z) elõnyben részesítik az elsõ kézbõl származó információkat, így náluk a biztosítók saját értékesítési csatornái nagyobb eséllyel indulnak, mint a független közvetítõk. A vagyonbiztosítások esetében a legmagasabb azon fiatalok aránya, akik külsõ értékesítési csatornát vesznek igénybe: valószínûleg azért, mert ezek a leginkább belépõ termékek. A Roland Berger szakértõi mindazonáltal hatféle ügyfélattitûdöt (költségtudatos, értékkeresõ, hozzáértõ, igényes, aggódó, bizalomkeresõ) különböztetnek meg, így a sikerráták növeléséért a biztosítóknak érdemes differenciált értékesítési megközelítést alkalmazniuk. A fiatalokat nem könnyû megszólítani, azonban az online eladás, a moduláris termékportfólió, illetve az online keresztértékesítés segítheti a biztosítókat.

A cég elõrejelzését - a gazdasági adatok kivetítésén túl - egy 1800 háztartást érintõ felmérésre alapozza. A kutatás a magyar mellett a cseh, a szlovák, a lengyel és a horvát piacot mérte fel, a magyar mintában 431 háztartás volt.