Egyre tudatosabbak a magyar vásárlók
2015.03.31
Mélyreható változásokon megy keresztül a fogyasztás Európában, aminek magyarázata részben a gazdasági válságban, részben a gyors és az élet minden területére ható technológiai változásokban keresendõ. Az európaiak alkalmazkodnak a megváltozott körülményekhez, tudatosabb döntéseket hoznak vásárláskor. Különösen igaz ez a magyarokra, akik vásárlásaikhoz és a pénzügyi szolgáltatásokhoz is mind többen használják az árösszehasonlító oldalakat – derül ki a Cetelem Körkép 2015 adataiból.

Az európaiak többsége – 62 százaléka – úgy gondolja, hogy megváltozott a vásárláshoz való hozzáállása az elmúlt öt évben. A magyaroknál ez az arány eléri a 80 százalékot. Tízbõl nyolc válaszadó állította, hogy jobban megnézi az árakat, és tudatosabban vásárol, mint a válság elõtt. Magyarországon az emberek 90 százaléka jobban odafigyel az árakra vásárláskor, mint öt évvel ezelõtt, 63 százalékunk sokkal ritkábban vásárol „hirtelen felindulásból”, impulzívan, mint a válság elõtt. Fontosabbá vált, hogy akciós termékeket vásároljunk, és gyakoribb lett az alacsonyabb árkategóriából való válogatás.

Európában egyre inkább elõtérbe kerül a közösségi fogyasztás és a használt tárgyak adásvétele. Az európai válaszadók csaknem 30 százaléka, míg a magyarok 37 százaléka a korábbinál gyakrabban vásárol használt árucikket.

Erõsödõ pénzügyi tudatosság

Mindeközben az internet és a mobiltelefonos technológiák kulcsfontosságúvá váltak a vásárlásaink szempontjából, online tájékozódunk, böngészünk, és egyre többen használjuk az ár- és szolgáltatást összehasonlító oldalakat is. Már nemcsak a termékeket, de a bankszámla szolgáltatásokat és a hiteleket is ezeken az oldalakon választjuk ki.

„A tudatosság egyre inkább megjelenik a hitelfelvétel területén is” – mondta Lukácsi Zoltán, a Cetelem marketingigazgatója. „Azt tapasztaljuk, hogy már minden ötödik ügyfelünk hitel összehasonlító oldalakról érkezik. Mielõtt döntenek, több bank ajánlatát is összehasonlítják, és úgy választják ki az élethelyzetüknek, anyagi körülményeiknek leginkább megfelelõt.”

Az elemzésekbõl az is kiderül, ezek a látogatók nem is a legfiatalabb korosztályból kerülnek ki, hiszen több mint felük 35 év feletti, közel hatoduk pedig 56 évesnél is idõsebb. Az online oldalak ráadásul megoldást jelentenek a regionális különbségek áthidalására is, hiszen vidéken, ahol esetleg csak 1-2 bankfiók van a településen, online ott is minden bank ajánlatáról tájékozódni tudnak az ügyfelek. Az adatok szerint ezt meg is teszik, az összehasonlító oldalakról érkezõ ügyfeleink 14 százaléka budapesti, 86 százaléka pedig vidéki lakos.