Ma már idõsebb autóra is megéri cascót kötni
2015.04.08
Az UNION Biztosító adatai szerint a jelenlegi cascokötési szokások alapvetõen eltérnek a 2008-ban kezdõdõ gazdasági válságot megelõzõ idõszaktól: míg 2007-ben elsõsorban a néhány éves autók rendelkeztek ilyen biztosítással, mára a casco szerzõdések 58 százalékát legalább 7 éves autókra kötik az Unionnál. Ennek nem csupán az az oka, hogy a hazai személyautópark átlagos életkora 13 év fölé kúszott, hanem az a tény is, hogy a casco átlagdíjak is jelentõsen, 36 százalékkal csökkentek az elõzõ hét év során.

A MABISZ statisztikái szerint míg 2007-ben a casco biztosítások átlagdíja meghaladta a 121 ezer forintot, addig ez az összeg 2014 végére 77 500 forintra csökkent. A 36 százalékos díjcsökkenésnek köszönhetõen ma már nem csupán a néhány éves autókra érdemes cascót kötni: tavaly az UNION Biztosítónál kötött casco szerzõdések 58 százalékát legalább 7 esztendõs autóra kötötték, míg ugyanez az érték a válság elõtt a 7 százalékot sem érte el. 2007-ben a 3 éves vagy annál fiatalabb autók tették ki az új állomány 72 százalékát, 2014-ben csak minden hatodik szerzõdés érintette ezt a csoportot.


„Érdemes leszámolni azzal a korábbi sztereotípiával, hogy a casco a fiatal, néhány éves autóknak szóló biztosítás – magyarázza Maják Viktor, az UNION Biztosító kommunikációs igazgatója. – Ha a kárgyakoriságok alakulását vizsgáljuk, kiderül, hogy még a 6-8 éves autók esetében is átlagnál magasabb a károk elõfordulása, amelyekre immár kedvezõ díj mellett lehet casco biztosítást kötni.”


A legnagyobb kárgyakorisága a 2-5 éves autóknak van: itt közel 40 százalékkal nagyobb az esélye a káreseménynek, mint a teljes személyautó-állomány esetében. Érdekesség ugyanakkor, hogy az új és az egyéves autók adatai is jóval kedvezõbbek az átlagosnál, ami azzal magyarázható, hogy az új autóra az üzemben tartója feltehetõen jobban vigyáz, mint arra, amelyet már egy ideje használ. A 8 évnél idõsebb autók kedvezõbb kárgyakorisága pedig vélhetõen azzal függ össze, hogy ezeket a jármûveket már ritkábban használják.

A casco károk mintegy 40 százaléka töréskár. Szintén csaknem ekkora szeletet fednek le az üvegkárok. A többi kárt jórészt az elemi károk és a lopás-rablás okozta események teszik ki. Bár ez utóbbi károk gyakorisága a töréskárokénál alacsonyabb, de például lopás esetén a kárkifizetés összege általában jóval magasabb. Míg a töréskároknál átlagosan 400-500 ezer forint a kárösszeg, lopásnál ennek könnyen a 3-4-szerese is lehet (igen jelentõs szórással az autó típusa, felszereltsége és életkora szerint).

Üvegkárok esetében a szélvédõ csere átlagos költsége valamivel 100 ezer forint felett alakul. Ha az eredeti gyári szélvédõt korszerû eljárással javítani tudják, a mûvelet 10-12 ezer forint körül megúszható – ezekben az esetekben ráadásul az UNION az önrészt sem vonja le ügyfeleitõl.

„Noha az átlagos casco díj csökkenését sokan azzal is magyarázzák, hogy a piacon egyre szélesebb körben terjednek az úgynevezett részcascók, az adatok azt mutatják, hogy az autósok több mint 90 százaléka továbbra is a klasszikus védelmi szintet képviselõ teljes körû casco termékeket preferálja” – oszlat el egy további tévhitet az UNION kommunikációs igazgatója.