„A piacon egyértelmûen díjemelkedést látunk minden szegmensben, ami logikus reakció a kárgyakoriság 2014-ben tapasztalt emelkedésére” – mondta a lapnak Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója. A díjak emelkedése már tavaly elkezdõdött, 6-7 százalékkal nõttek az árak az MNB adatai szerint. A biztosítók folyamatosan figyelik egymást, és finomítják a díjaikat 2013 eleje óta, amikortól lehetõvé vált az évközbeni tarifahirdetés.
2014-ben körülbelül 100 alkalommal módosították a biztosítók az árakat, ezek 30 százalékában azonban árcsökkentés is volt – mondta lapnak Tóth Sándor, a Köbe ügyvezetõ igazgatója. Az idén viszont a mintegy 30 díjhirdetés közül egy-kettõ kivételével mindegyik drágításról szólt. A Köbénél arra számítanak, hogy egész évben megmarad ez a tendencia, és folyamatosan nõni fognak a díjak, így az idén öt év után ismét elérheti a 100 milliárd forintos lélektani határt is a kgfb-díjbevétel a piacon.
Az áremelkedésnek a növekvõ gépjármûhasználat mellett más okai is vannak. 2013-ra belátták a piaci szereplõk, hogy nem képesek tovább folytatni az árversenyt. A kárhányad abban az évben a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint már bõven meghaladta a 80 százalékot, a piaci szereplõk többségénél így veszteségessé vált az üzletág. Tavaly emiatt nagyon sokan emelték a díjaikat, fõleg a nemzetközi fuvarozásban érdekelt kamionok, pótkocsis vontatók díjai nõttek jelentõs mértékben, akár 50 százalékkal is.
Az Union Biztosító az idén januárban emelte a nehéz haszongépjármûvek kgfb-díját, a döntésnek stratégiai oka volt: a magasabb díjú, de kárveszélyesebb területek felõl a kisebb díjú, ám statisztikailag stabilabb, kiszámíthatóbb kategóriák felé próbálnak elmozdulni.
Az évközi átlagos kgfb-díj egyébként lényegesen magasabb, csaknem a kétszerese a január 1-jeinek. A növekedés itt azonban nem kizárólag a tarifák módosulásában keresendõ – hívja fel a figyelmet Maják. Az évközi évfordulós autók általában újabbak, és több közöttük az olyan, amelynek üzembentartója alacsonyabb bónuszfokozatú.