Akár 8500 forintos havi kedvezményt is kaphatnak azok az ügyfelek, akik május 1-tõl veszik igénybe hazánk elsõ közösségi autó szolgáltatását. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) érvényes éves vagy havi, teljes vagy kedvezményes árú (diák, nyugdíjas) bérletével rendelkezõk akár már félórás idõtávra is használhatják a carsharing szolgáltatást, és számos autótípus (a városi minitõl a 9 személyes furgonig) közül választhatják ki az igényeiknek és az adott élethelyzetnek megfelelõ közösségi autót.
„Különbözõ helyzetekben ugyanis más-más autóra lehet szükség” - fejti ki Szõdi János, az Avalon CarSharing ügyvezetõ igazgatója. „Emellett elõfordulnak olyan tipikus szituációk, például nagybevásárlás, csomagszállítás, költözés, amikor a Budapesti Közlekedési Központ által biztosított közösségi közlekedés nem jelent optimális megoldást az utazásra, a taxi pedig indokolatlanul magas költséget jelentene az utazóknak. Fontosnak tartjuk, hogy a BKK szolgáltatásait rendszeresen használó, fõleg Budapest belvárosában élõk számára egy költséghatékony, kényelmes, és egyedi igényekre szabható, széles réteg számára elérhetõ szolgáltatást nyújtsunk”.
Hozzátette, hogy Budapesten havonta összesen több százezer teljes, illetve kedvezményes árú tanuló- és nyugdíjasbérletet értékesítenek, azaz az Avalon lépése nagyon sok embernek kínál kedvezõ lehetõséget.
Az Avalon Budapesten már 2013-ban megnyitotta az elsõ közösségiautó-átadó állomását, majd az autópontok számát 2014 szeptemberében négy belvárosi helyszínnel bõvítette. Nem véletlen a belvárosi fókusz, hiszen az európai tapasztalatok szerint a carsharing szolgáltatás leginkább a környezettudatos és költségérzékeny nagyvárosi emberek körében népszerû. Azoknak a városi lakosoknak, akik rendszerint tömegközlekedéssel utaznak és autójukat nem mindennap használják hosszabb távokra, egyszerûen nem éri meg saját autót tartani, amennyiben az autó vételára mellett az elkerülhetetlen járulékos költségeket is figyelembe vesszük.
Mivel egy autót többen is használhatnak, a rendszer 6-10 parkolóhely kiváltására is alkalmas, ezáltal csökkenthetõk a parkolási problémák és az azokkal összefüggõ „helykeresõ” autózás is. Az Avalon CarSharing elemzése kimutatta, hogy havi 150 ezer forintnál is többe kerülhet egy új, alsóközép-kategóriás autó fenntartása annak, aki parkolóhelyet bérel, casco-biztosítással rendelkezik, és éves szinten 10 ezer kilométernyit autózik, míg közösségi autóhasználattal szinte azonos felhasználási feltételek mellett legalább 20%-kal csökkenthetõek ezek a költségek.
A közösségi autózás közel másfél éves tapasztalatait összefoglalva Szõdi János elmondta: a magyar felhasználók egyre inkább követik azokat a trendeket, amelyek például a nyugat-európai viszonyok között fejlettnek mondható német carsharing piacon tapasztalhatóak. Míg a kezdetekkor hazánkban átlagosan 4 óra 17 perces idõtávra vették igénybe a közösségi autókat, mára ez 3 óra 56 percre változott, ami már közelebb áll a fejlettebb piacokon jellemzõ, 2-2,5 óra átlagos használati idõhöz. A megtett kilométereket tekintve 2014 elején Magyarországon a magánemberek átlagban körülbelül 47,9 kilométert autóztak alkalmanként, ami a mintegy dupláját jelentette a nyugat-európai átlagnak. Mára az átlagosan megtett kilométerek száma 41,6-ra csökkent, így ezen e téren is közelebb kerültünk a nyugati országok átlagához.
„A változás hátterében az áll, hogy mára már honfitársaink is tudatosabban és elõre megtervezve, kevesebb ideig használják az autókat, és rövidebb utakat tesznek meg velük”- tette hozzá az ügyvezetõ.