Online biztosítások: ezt ajánlja az MNB
2015.05.07
Már hatályos a jegybank biztosítási elektronikus tevékenységet szabályozó ajánlása, melynek alkalmazását szeptembertõl várja el az MNB a piac szereplõitõl. A cél, hogy az ügyfelek valós igényüknek megfelelõ biztosítást köthessenek, s ehhez alapos, szakszerû közvetítõi tanácsokat, illetve könnyen összehasonlítható elektronikus ajánlatokat kapjanak.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa keddi (2015. május 05.) ülésén elfogadta a biztosítási termékek bemutatását, összehasonlítását szolgáló és a biztosításközvetítés során használt elektronikus felületekhez kapcsolódó ajánlást. A dokumentumban elõírtak alkalmazását az MNB 2015. szeptember 1-jétõl várja el a biztosítási piac szereplõitõl, amelyek érdekképviseleteivel elõzetesen széleskörû szakmai konzultációt folytatott a témában.

Az ajánlás kapcsán az MNB alapvetõ elvárása, hogy az ügyfelek a valós igényeikhez, szükségleteikhez igazodó biztosítási szerzõdést köthessenek. A szerzõdés megkötését elõsegítõ, s a biztosítások elérhetõségét megkönnyítõ elektronikus csatornákat úgy lehessen igénybe venni, hogy az ügyfelek egyúttal alapos, szakszerû, a közvetített biztosítási szolgáltatás sajátosságához illeszkedõ tanácsadásban részesüljenek. A biztosítási konstrukciókat összehasonlító elektronikus felületek legyenek átláthatóak, egyértelmûek, egyszerû nyelvezetû, tisztességes és korrekt tájékoztatást adjanak a szolgáltatásokról, és a tanácsadás szempontjairól.

Alapvetõ fontosságú az MNB szerint, hogy a fogyasztók a biztosítási szolgáltatások árán túl azok tartalmáról is könnyen áttekinthetõ és értelmezhetõ összehasonlítást kapjanak a szükségleteikhez leginkább megfelelõ termék kiválasztásához. Ilyen szempontrendszer lehet például az önrész, a biztosítási összegek, kizárások összehasonlítása is. Ezért fontos, hogy a díjversenyen túl a szolgáltatások versenye is valósuljon meg a biztosítók között az ügyfelek érdekében.

Mindezen célok elérése érdekében többek között konkrét elvárás, hogy az elektronikus felületek kommunikációja legyen érthetõ, szakmailag korrekt, ne tartalmazzon félrevezetõ információkat. Mobil alkalmazáson az MNB az egyszerû termékek (pl. utasbiztosítás) összehasonlítását tartja célszerûnek, teljes körû és pontos tájékoztatás mellett. Komplex vagy egyedi igények esetén az MNB szükségesnek tartja az értékesítés (telefonos vagy személyes) szóbeli csatornák felé terelését. Jó gyakorlat az ügyfelek elégedettségének utólagos felmérése, különös tekintettel a szolgáltatások teljesítésével (pl. kárrendezés) összefüggõ tapasztalatokra.

Az MNB szabályozási lépése azért szükséges, mert a technológiai fejlõdéssel egyre hangsúlyosabbá válnak – a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási piacon már meghatározóak – és dinamikusan változnak az elektronikus biztosításközvetítõi felületek. A jelenlegi jogszabályok ugyanakkor a biztosításközvetítés általános kereteirõl rendelkeznek, nem tartalmaznak külön szabályokat az elektronikus közvetítõi tevékenységre. Az ajánlás a jogszabályi keretek elektronikus felületeken történõ gyakorlati alkalmazására ad iránymutatást.