Az Európai Bizottság jelentése szerint 2020-ban az előző évhez képest kevesebb halálos közúti baleset történt az EU-ban. A halálos kimenetelű balesetekben azonban a gépjárműforgalom még mindig jelentősen felülreprezentált az összes úthasználói csoportban – olvasható az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) közleményében.
Az Európai Bizottság közzétette a 2020-ra vonatkozó közúti közlekedésbiztonságról szóló adatait. Eszerint az Európai Unióban 2020-ban mintegy 3900-zal kevesebb halálos közúti baleset történt, mint 2019-ben. Bár ezek a számok örvendetesek, fontos felismerni, hogy a csökkenés egyik jelentős oka a COVID-19 világjárvány hatásainak tudható be. A lezárás és az utazási korlátozások kétségtelenül torzították ezeket a számokat, és nehezebbé tettek minden elemzést.
A Bizottság egy ún. "ütközési mátrixot" is közzétett, amely nem csak a közúti halálesetek számát vizsgálja, hanem azt is, hogy ki kivel ütközik. Ezek a számok 2019-ből származnak, ezért a világjárvány nem befolyásolta őket.
Az eredmények -nem meglepő módon- dermesztő képet festenek: a motorizált közlekedés minden felhasználói csoportban óriási felülreprezentáltságot mutat a halálos balesetekben. Az emberek sokkal nagyobb valószínűséggel halnak meg olyan balesetekben, amelyekben autó is részt vesz. Amikor a közúti közlekedésbiztonságot vizsgáljuk az EU-ban, valójában azt kellene vizsgálnunk, hogy hogyan lehetne csökkenteni a motorizált járművek halálos kimenetelű hatásait.
Gyakran a kerékpározást és a gyaloglást tekintik veszélyesnek, a kerékpárosokat és gyalogosokat pedig „veszélyeztetett úthasználónak”, ám a fentihez hasonló számadatok és grafikonok nyilvánvalóvá teszik, hogy a probléma nem a kerékpárosokkal és gyalogosokkal, hanem a veszélyes gépjárművekkel van.
Ahelyett, hogy az aktív közlekedést problémának tekintenék, a döntéshozóknak inkább egy biztonságos megoldásnak kellene tekinteniük. Az aktív mobilitás irányába történő elmozdulás nemcsak az éghajlat és az egészség szempontjából előnyös, hanem nyugodtabb, biztonságosabb utakat is jelent.
Jobb infrastruktúrára van szükség
Természetesen még mindig vannak problémák a kerékpáros biztonsággal kapcsolatban. A kerékpárosok számának növekedésével gyakoribbá válhatnak a kerékpáros balesetek, ahogyan a gyalogosok és a kerékpárosok közötti balesetek is, de ez csak megerősíti a több és jobb infrastruktúra iránti igényt. Szerencsés egybeesés, hogy a kerékpárosok biztonságának javításához vezető út egyben a közlekedési módváltás elősegítésének módja is, kényelmes, könnyen használható és jól karbantartott infrastruktúra révén.
A kerékpározásnak más nyilvánvaló előnyei is vannak. Az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) becslése szerint a kerékpározás jelenlegi szintje évi 150 milliárd eurós hasznot hoz az EU tagállamainak. Ebből több mint 90 milliárd euró a környezetre, a közegészségügyre és a mobilitási rendszerre gyakorolt pozitív externális hatás.
Ehhez képest az Európai Bizottság egy nemrégiben készült tanulmánya a motorizált közlekedés negatív hatásait - azaz a környezetre, az egészségre és a mobilitásra gyakorolt költségeit - évi 800 milliárd euróra becsülte, amelynek csak mintegy fele térül meg a díjak és adók révén, így az adófizetők mintegy 400 millió eurós hiányt kell, hogy elkönyveljenek.
Ezért a kerékpáros közlekedésre való átállást olyan fontos eszköznek kell tekinteni, amely segíthet leküzdeni azokat a problémákat, amelyek ma különösen a városi területeken jelentkeznek. A kerékpározás hozzájárul a levegő minőségének javulásához, a kevesebb torlódáshoz, a mozgásból eredő jobb egészségi állapothoz és a CO2-kibocsátás csökkenéséhez. Azt is látjuk, hogy az aktív közlekedési módokra való áttérés javíthatja a közúti biztonságot, de csak akkor, ha a kerékpárosok számára jó minőségű infrastruktúra áll rendelkezésre.
A több és jobb kerékpáros infrastruktúra nem csak a kerékpárosok számának jelentős növeléséhez szükséges biztonságot fogja biztosítani, hanem arra ösztönzi majd az embereket, hogy kiszálljanak az autóból és felpattanjanak a kerékpárra.