Pénzmegtakarítást hozott a vásárlóknak az internet
2015.05.21
2002 óta minden év május 18-án tartjuk az Internet Világnapját, amely a világháló hétköznapi életünkben betöltött egyre nagyobb szerepére hívja fel a figyelmet. Egyre több idõt töltünk online vásárlással, mint áruházi nézelõdéssel. Az okostelefonok és a tabletek elõtérbe kerülése csak fokozza az internet térnyerését, nemcsak a vásárlásnál, de már a hitelfelvételnél is.

Ahogy az a közelmúltban az Internet Világnapján reflektorfénybe került: a technológia nemcsak kényelmet, de új üzleti lehetõségeket is teremt. Az okostelefonok, tabletek és az internetes technológiák terjedése a vásárlásban is forradalmat hozott, alaposan átalakítva a kereskedelmet. A 2015-ös Cetelem Körkép adatai is alátámasztják, hogy Magyarországon is egyre több idõt töltünk internetes vásárlással.

Az európai fogyasztók szokásait vizsgáló Cetelem Körkép friss adatai szerint a magyarok 39 százaléka kevesebb idõt szán áruházi vásárlásra, 43 százalékuk pedig arról számolt be, hogy több idõt töltött online vásárlással, mint 5 évvel ezelõtt. Egyre többen virtuálisan „shoppingolnak”, honfitársaink 67 százaléka kikapcsolódásként kirakatok helyett webáruházak ajánlatait nézegeti konkrét vásárlási szándék nélkül. A nézelõdés folyamán egyre tájékozottabbak leszünk a lehetõségeket illetõen, és sok esetben ez alapján kivárunk a vásárlással, várunk az akciós ajánlatokra, vagy éppen a kedvezményekre, s ha szembejön a lehetõség, élünk vele.

A neten szinte mindent megtalálhatunk a különbözõ árukról, mód nyílik a fõbb paraméterek könnyû összehasonlítására így az alapos tájékozódás könnyebb és gyorsabb, mint az áruházi világban. Míg korábban az alapos döntés több üzlet meglátogatását és az eladókkal való hosszas konzultációt jelentette, ma már az internet segít felkészülni a vásárlásra, 10-bõl 9-en használjuk az interneten arra, hogy vásárlás elõtt alaposan tájékozódjunk. Ha pedig mégsem online vásárolunk, az üzletekbe már akkor is „döntésközeli” állapotban érkezünk.

Az internet és a mobiltelefonos technológiák kulcsfontosságúvá váltak a vásárlásaink szempontjából, online tájékozódunk, böngészünk, és egyre többen használjuk az ár- és szolgáltatást összehasonlító oldalakat is. Már nemcsak a termékeket, de a bankszámla szolgáltatásokat és a hiteleket is ezeken az oldalakon választjuk ki. Az online hitel összehasonlító oldalak az elmúlt 5 évben jelentek meg, azóta egyre népszerûbbek a felhasználók körében. Míg 2013-ban a Cetelem online személyi kölcsön igénylõk 3 százaléka, az elmúlt egy évben már 20 százalékuk ilyen oldalakról érkezett.

A tudatosság a hitelfelvétel területén jobban megfigyelhetõ, mint a vásárlások esetében. Az ügyfeleink mielõtt döntenek, több bank ajánlatát is összehasonlítják. Sok szempontot mérlegelnek, hogy az anyagi körülményeiknek leginkább megfelelõ konstrukciót kiválaszthassák” – mondta Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója.

Az online kereskedelem ráadásul fokozza a szolgáltatók közötti versenyt is, mert az olyan üzletek ajánlatát is látják a vásárlók, amelyek nem elérhetõk helyben fizikailag. Az interneten igénybe vehetõ pénzügyi szolgáltatások a regionális különbségek áthidalásában is segíthetnek, hiszen bár a kisebb településeken, ahol kevesebb pénzintézet található vagy egyáltalán nincs is, az interneten bármely bank ajánlatairól tájékozódhatnak az ügyfelek. Nem véletlen, az összehasonlító oldalakról érkezõ ügyfelek 14 százaléka budapesti, 86 százaléka pedig vidéki lakos.