2022 technológiai trendjei a biztosítási iparágban
2021.12.30

A globális biztosítási ágazat lassan, de biztosan kezd kilábalni a COVID-19 világjárványból. 2022-ben várhatóan folytatódik ez a lendület, amelyet a biztosítási technológia fejlődése is elősegít. Mik az irányadó technológiai trendek?

Mesterséges intelligencia

Jelenleg nagyon kevés biztosítótársaság használja ki teljes mértékben a mesterséges intelligenciát. Ettől függetlenül azok a területek, ahol a biztosítók sikeresen alkalmazták, különböző formákban jelentős megtérülést hoztak. A biztosítók 65%-a például úgy véli, hogy az ügyfélélménybe (CX) történő AI-beruházások beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. 49% szerint a belső döntéshozatalban elért fejlesztések szintén megfeleltek az elvárásoknak, és 45% ugyanezt mondja a termékek és szolgáltatások innovációjáról.

Ahogy a technológia fejlődik, az AI mélyebb és értelmesebb alkalmazásával lehetővé válik az algoritmusok és az alapvető folyamatok újratervezése. Így akár a szolgáltatások személyre szabásánál, akár a kockázatok előrejelzésénél, az AI-megoldások hatékony megoldást kínálhatnak.

Folyamatautomatizálás

A robotizált folyamatautomatizálás (RPA), vagyis a szoftverrobotok, egy sor technológiából, például ipari robotokból fejlődtek ki. Ezek jelenleg szabályalapú robotokként működnek, amelyek célja a rutinszerű, ismétlődő feladatok elvégzése. Ezek a botok zökkenőmentesen integrálódhatnak a már meglévő rendszerekbe, és egyszerűsíthetik a mindennapi üzleti folyamatokat. Az RPA kiegészítheti a biztosítók üzleti működésének bármely elemét, például a kockázatvállalást, a kötvénykezelést, a kárigénylést vagy a jogszabályi megfeleléseket.

Blokklánc és elosztott főkönyvi technológiák (DLT)

A blokklánc és a DLT nagyobb biztonságot, átláthatóságot hozhat a biztosítók működésébe. A blokklánc-technológia segítségével csökkenthetők az adminisztratív költségek, ellenőrizhetők a harmadik felek által teljesített kifizetések, és plusz védelmet jelenthetnek a csalásokkal szemben. A DLT által biztosított nyomon követhetőség a gyors auditok és ellenőrzések során is jól jöhet.

A MarketsandMarkets által végzett felmérés szerint a biztosítók elsősorban a következő célokra tervezik a technológia alkalmazását:

  • Személyazonosság-kezelés és csalásfelismerés
  • Intelligens szerződések
  • Kifizetések
  • Irányítás, kockázatkezelés és compliance
  • Kárigénykezelés

Mobilitási megoldások

A felhőarchitektúra nagyobb szerepet fog játszani az információkhoz való hozzáférés magas fokú modularitás melletti fenntartásában. Ennek segítségével az adatok központosítása mellett a biztosítók agilis termékeket dobhatnak piacra, továbbra is biztosítva a számítási és működési skálázhatóságot. A mobilalkalmazások új utat fognak törni a CX javításában azáltal, hogy az ügyfél számára egy sor szolgáltatást kínálnak egy gombnyomásra- a kötvénykezeléstől a kárrendezésig. A biztosítók a mobilalkalmazások által nyújtott kényelemre építve az ügyfelek elégedettségi szintjét is növelhetik, részben azáltal, hogy az ügyfelek számára megkönnyítik a biztosítókkal való kapcsolattartást. Az ilyen alkalmazások több csatornát és belépési pontot nyitnak az adatgyűjtéshez is.

Összekapcsolt hálózatok

A jövő az okostelefonokon túlmutató nagyobb összekapcsoltság felé mutat. Akár az intelligens otthonok/okos eszközöket, akár a telematikát nézzük, a dolgok internete (IoT) továbbra is a biztosítási technológia egyik legjelentősebb trendje marad. A biztosítótársaságok a különböző szegmensekben, például az élet-, az autó-, az egészség- és a kárbiztosítási ágazatban, az ilyen hálózatokból, első kézből származó adatokat felhasználhatják a biztosítottak komplexebb megértéséhez.

A jövőben az említett technológiák további fejlődésére számíthatunk, amely befolyásolja az alapvető biztosítási termékeket, szolgáltatásokat és funkciókat.