Magyarországon az utasbiztosításoknak egyre nagyobb hányadát, immár mintegy 35 százalékát az interneten kötik meg. Az online szerzõdõ ügyfelek szeretik az utolsó napokra hagyni a biztosítás megkötését: 44 százalékuk az utazást megelõzõ napon teljesíti ezt a feladatot, és további 12 százaléknak csak az utazás napján jut eszébe utasbiztosítást kötni.
„Az utazási irodákban gyakran már hónapokkal az indulást megelõzõen lekötik az utazásokat, és esetleg a biztosításokat is megkötik melléjük. Az interneten azonban (kihasználva az eszköz rugalmasságát) az utasbiztosítások 80 százalékát az utazás elõtti három napon belül intézik el az ügyfelek – tájékoztat Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója. – Akár az indulás napján is lehet kötni biztosítást interneten, de ebben az esetben a biztosítási díját kizárólag azonnali bankkártyás fizetéssel tudjuk teljesíteni .”
A biztosított utak leggyakoribb hossza 4, illetve 8 nap. Elõzõ az úgynevezett hosszú hétvégéket felölelõ utazások jellemzõ idõtartama, míg utóbbi a hetes turnusokra jellemzõ 8 nap/7 éjszaka sémát követi. Pozitív fejlemény, hogy az össze utasbiztosítás közül a tavalyi 5-rõl 7 százalékra nõtt az egynapos utakra kötött szerzõdések aránya, ami az ügyfelek tudatosságának javulását jelzi. Fontos ugyanis szem elõtt tartani, hogy egy egynapos bécsi úton bekövetkezõ baleset vagy betegség nyomán a kórházi számla ugyanúgy több százezer forintot tehet ki, mint egy egyhetes nyaralás alatt felmerülõ hasonló probléma esetében
A Netrisk.hu adatai szerint a netes utasbiztosítások 88 százalékát európai utakra kötik. Az Európára kötött biztosítások közül 49 százalényian autóval, míg 33 százaléknyian repülõgéppel utaztak (a repülõs utak aránya egyébként tavaly óta közel 2 százalékponttal növekedett).
Jellemzõen elmondható, hogy a távolabbi célponttal rendelkezõ utak esetében az ügyfelek hajlamosabbak a magasabb térítési limiteket biztosító, több extrát kínáló módozatokat választani. Ugyanakkor fontos megjegyezni,hogy azonos célország esetén is igen nagy eltérés mutatkozhat a biztosítással szemben támasztott igényekben aszerint, hogy városnézés vagy tengerparti nyaralás-e a cél, illetve, hogy motorkerékpárral, autóval, repülõgéppel vagy egyéb eszközzel utazunk-e.
„Az optimális biztosítás kiválasztása érdekében célszerû olyan összehasonlító oldalon megkeresni a megfelelõ utasbiztosítást, ahol eleve részletesen megjelölhetõ, hogy milyen szolgáltatást várunk el az adott biztosítástól – magyarázza Sebestyén László. – Az utóbbi idõben például az egyik leggyakoribb szempontként azt tüntetik fel az ügyfelek, hogy a poggyászbiztosítás kiterjed-e a notebookra, mobilra, tabletra, fényképezõgépre vagy éppen a kamerára, ez ugyanis nem azonos mértékben része az egyes biztosítási csomagoknak. A lényeg az, hogy amikor döntöttünk egy százezres nagyságrendû utazásról, ne 1-2 ezer forinton múljon, van-e megfelelõ biztosítási fedezetünk.”
Szintén a személyre és a helyzetre szabottságot erõsíti, hogy immár egyes kiemelt országokra vagy eseményekre is kínálnak terméket a biztosítók: ilyenek például a kifejezetten horvátországi utazásokra vagy éppen zarándokutakra kidolgozott utasbiztosítások.