Az automatikus vészfékező rendszerek felismerhetik és megelőzhetik a gyalogosgázolásokat, azonban ebben a világítás is nagy szerepet játszik, függetlenül attól, hogy a jármű rendelkezik-e ütközéselkerülő technológiával - derül ki egy amerikai tanulmányból.
Az amerikai törésteszteket is végző Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) nevű szervezet kutatása szerint a gyalogosokat érzékelő automatikus vészfékező (AEB) technológiával felszerelt járművek esetében 27%-kal alacsonyabb volt a balesetek aránya. A tanulmány 1500 rendőrségi jelentésben szereplő baleset elemzésével készült, amelyekben különböző gyártók különböző járműmodelljei szerepeltek, és összehasonlította a gyalogosgázolásos balesetek arányát az AEB rendszerrel ellátott, valamint ezzel nem rendelkező azonos járművek esetében.
Ez az első olyan valós tanulmány a gyalogos AEB-ről, amely a gyártók széles körére kiterjed, és bizonyítja, hogy a technológia igenis hasznos a balesetek elkerülésében – derül ki a jelentésből. Sajnos azonban azt is mutatja, hogy ezek a rendszerek sokkal kevésbé hatékonyak sötétben, ahol a halálos gyalogosbalesetek háromnegyede történik.
A gyalogosbalesetek halálos áldozatainak száma 2009 óta 51%-kal emelkedett, és a tanulmány szerint 2019-ben 6205 gyalogos halt meg, ami az összes halálos közlekedési baleset mintegy ötödét tette ki abban az évben. A sérüléses balesetek aránya 30%-kal alacsonyabb volt az AEB rendszerrel ellátott járművek esetében, amely figyelmezteti a járművezetőket, ha fennáll a gyalogos elütésének veszélye, és szükség esetén fékez is.
Ugyanakkor, ha a világításra, a sebességkorlátozásra és a baleset elrendezésére vonatkozó információkat is megvizsgáljuk, a gyalogos AEB valóban csökkenti a baleset esélyét nappali és mesterséges megvilágítású helyzetekben, azonban a kivilágítatlan területeken alig van különbség a balesetelkerülő technológiával rendelkező, valamint nem rendelkező járművek esetében.
Az IIHS dolgozik egy éjszakai teszt kidolgozásán, nemrégiben nyolc különböző gyártó kis SUV-ját tesztelték teljes sötétségben az IIHS járműkutató központjában egy jármű-gyalogos értékelés során. Minden járművet kétszer vizsgáltak, bekapcsolt távolsági fényszóróval, majd tompított fényszóróval.
A tesztjárművek között voltak egy kamerával, két kamerával, egy kamerával és radarral, illetve csak radarral felszerelt járművek. A tesztjárművek egy 2019-es Subaru Forester, 2019-es Volvo XC40, 2020-as Honda CR-V, 2020-as Hyundai Venue, 2021-es Chevrolet Trailblazer, 2021-es Ford Bronco Sport, 2021-es Toyota C-HR és 2022-es Volkswagen Taos voltak.
A csak radaros rendszer kivételével, amely nem függ a fényviszonyoktól, és valamivel jobban teljesített, a teljesítmény általában minden jármű esetében csökkent éjszaka, függetlenül attól, hogy használtak-e távolsági fényszórót vagy sem. A kutatás nem mutatott ki összefüggést a jó fényszórók és a jobb éjszakai pontszámok között sem. A járművek a fényszórók állapotától függetlenül egyérteműen romlást mutattak a nappali eredményekhez képest. A Toyota C-HR azonban mind a jó, mind a rossz fényszórókkal végzett tesztek során jobban teljesített, mint az összes többi jármű.