PwC: 2020-ra milliárdos piac lehet a kiberbiztosításoké!
2015.09.16
A PwC legújabb jelentése szerint 2020-ra akár a 7,5 milliárd dollárt is elérheti globálisan a kiberbiztosítások díjbevétele, amire azonban a biztosítási felsõvezetõk közel háromnegyede fenyegetésként tekint.

A tanácsadó cég elõrejelzései szerint a globális kiberbiztosítási piac 2018-ra 5 milliárd dollárra, 2020-ra pedig legalább 7,5 milliárd dollárra emelkedhet. A jelentés azt is megállapította, hogy a különbözõ iparágak cégvezetõinek 61%-a szerint a számítógépes támadások komoly veszélyt jelenthetnek a növekedésre. Ezen belül a biztosítási cégvezetõk 71%-a, a banki vezérigazgatóknak pedig 79%-a tekinti fenyegetésnek ezeket a támadásokat, ami szerintük sokkal nagyobb problémát jelenthet, mint a fogyasztói magatartásban mutatkozó változások, a technológiai változás gyors üteme, vagy az ellátási láncban jelentkezõ fennakadások.

A PwC szerint a jelenleg még alacsony biztosítási penetráció azzal magyarázható, hogy a díjak magasak, a limitek és a szerzõdési feltételek szigorúak, így az ügyfelek számára nem egyértelmû, hogy valódi értéket jelent a biztosítási fedezet. A túl szigorú szerzõdési feltételek miatt ráadásul azt sem elképzelhetetlen a tanácsadó cég szerint, hogy idõvel szabályozói intézkedésekre, sõt, esetleg perekre számíthatnak a biztosítók.

Amennyiben nem változtatnak a szerzõdési feltételeken és a konzervatív árazási politikájukon a biztosítók, úgy komoly piacvesztéssel számolhatnak, sõt, piacon kívüli szereplõk, agresszív árazással és kedvezõbb feltételekkel akár ki is szoríthatják õket.

A kiberkockázati piacban rejlõ lehetõségek kihasználásához természetesen a biztosítóknak is megfelelõen kezelniük kell kitettségüket, amihez a házon belüli számítógépes támadások ellen is védekezniük kell. A kitettségek és potenciális károk modellezésével jobban felmérhetik a kockázatokat, ami a viszontbiztosítókat is egyre inkább bevonzhatja a piacra – állítja a PwC.

A különbözõ technológiai vállalatokkal kötött partnerségek szintén hozzájárulhatnak egy átfogó és hatékony kockázatkezelési és árazási rendszer kialakításához, csakúgy, mint a biztosítók közötti adatmegosztás, ami pontosíthatja az árazást.

A biztosítási fedezetet ugyanakkor érdemes lehet rendszeres ügyfél-monitoringhoz, valamint különféle prevenciós lépésekhez kötni, így ellenõrzve a biztosított sérülékenységét. A PwC szerint ügyfélbarát megoldást jelentene az éves szerzõdésmegújítás helyett a valós idejû elemzés, és az így szükségessé váló szerzõdési feltételek folyamatos frissítése.