Hogyan autózunk a jövõben? 8 jóslat az Allianztól
2015.09.29
Biztosan lesznek vezetõ nélküli autók, és lesznek ezek ellen elkövetett hacker-támadások is, de az sem lesz elképzelhetetlen, hogy egy 5-6 órás autóutat akár végig is alhatunk majd, akár a kormány mögött ülve is. Az Allianz így képzeli el az autózás jövõjét.

1. Mindenki vezetni fog

A nagyon öreg és a nagyon fiatal, a betegek, de még akár a vakok is – mindenki képes lesz parancsolni a jövõ autójának, hiszen az sem jelent majd gondot, hogy pilóta üzemmódban a jármû utasai aludjanak. A Google szeirnt ugyanis egy automatizált jármû szoftveresen annyit tud, mint egy 75 év jármûvezetõi tapasztalattal rendelkezõ sofõr, amivel meglehetõsen kevés személy rendelkezik az utakon.

2. Nem kell többé parkolóhelyet keresgélni

Egy brit felmérés szerint egy átlagos vezetõ mintegy 106 napot tölt el az életébõl parkolóhely kereséssel. Ha minden jól megy, a jövõben ezt valami sokkal hasznosabbra idõtöltésre is fordíthatjuk, hiszen az önmûködõ autó megtalálja magának a parkolóhelyet.

3. Mentõautóra sem lesz szükségünk

Az autóba beépített infravörös kamerák ellenõrizni tudják majd a vezetõ szemhéjának mozgását, az ülések a szívverését és testhõmérsékletét, így akár mentõt is hívhat a fedélzeti számítógép, de akár be is viheti utasát a kórházba.

4. Számítógépes támadásokra is számítani kell

Ugyan az önmûködõ autókat gyártó cégek évek óta azon dolgoznak, hogy kivédhetõvé tegyék a számítógépes támadásokat, azonban hackereknek mégis sikerült egy Jeep Cherokeet eltéríteniük idén júliusban. Nem csak a légkondicionálót sikerült ki-be kapcsolniuk, a rádió hangerejét szabályozniuk, de teljesen át tudták venni az irányítást az autó fékberendezése, és kormánya felett. Ennek következtében a Fiat Chrysler több mint 1,4 millió autót vont vissza, szoftverfrissítés céljából. Minél több autó csatlakozik azonban az internethez, annál több válik sebezhetõvé virtuális támadásokkal szemben.

5. Kevesebb, de jóval bonyolultabb balesetek

Világszerte évente mintegy 1,2 millió ember hal meg közúti balesetben. Kutatások szerint ezek több mint 90%-a vezetési hibához köthetõ. Ez azt is jelenti, hogy a teljesen automatizált, egymással kommunikáló jármûvek figyelmeztetni tudják majd egymást, így valószínûleg kevesebb balesetet okoznak majd. Ugyanakkor ezek a balesetek vélhetõen jóval bonyolultabbak lesznek majd, kezdve a felelõsség kérdésével egy olyan esetben, amikor egy parkoló jármû például gyalogossal ütközik. Ki viselõ a felelõsséget: az autó „vezetõje”, a gyártója, az adatátviteli rendszer gyártója, esetleg a szoftver programozója? A biztosítótársaságoknak is át kell alakítaniuk gépjármû-biztosítási termékeiket, azok árazását, és a törvényhozóknak is új szabályokat kell alkotniuk.

6. A legveszélyesebbek továbbra is a sofõrök lesznek

Kaliforniában az állam engedélyezi a közútjain a Google autonóm jármûinek tesztelését, azonban a kormánykerékhez és a fékekhez ragaszkodik, hogy a sofõr indokolt esetben átvehesse az irányítást az autó felett. A Stanford Egyetem professzora szerint azonban épp ez a legveszélyesebb és legkevésbé kutatott esemény. Havazás, heves esõzés, sûrû köd, vagy bizonyos szögbõl érkezõ napfény ugyanis akadályozhatja az autó szenzorjainak helyes mûködését, ugyanakkor azok a sofõrök, akik megszokják, hogy az autó elvezeti magát, és esetleg épp könyvet olvasnak, vagy alszanak haladás közben, nem biztos, hogy kellõen gyorsan tudnak majd reagálni a vészhelyzetre.

7. Nem csökken az autók fogyasztása

Az önmagukat vezetõ jármûvek valószínûleg hatékonyabbak lesznek, mint a hagyományos autók, nagy eséllyel nem fosszilis energiaforrásokat használnak majd, és az olyan dugók is elkerülhetõek lesznek segítségükkel, mint amilyen Kínában volt 2010-ben, amikor több tíz kilométer hosszan vesztegeltek autók, két hétig az utakon, felbecsülhetetlen mennyiségû üzemanyagot pazarolva. ugyanakkor az autó átlagos energiafelhasználása nem biztos, hogy csökkenni fog, sõt, valójában emelkedhet is.

A University of Michigan kutatói szerint az önmûködõ autók nyomán akár meg is fordulhat az évek óta csökkenõ üzemanyag-fogyasztás csökkenési trend, hiszen ezek az autók sokkal több út megtételére lesznek alkalmasak, már csak annál az egyszerû oknál fogva is, hogy a sofõröknek nem kell pihenniük. A kutatók szerint az USA-ban az átlagos autóhasználat jármûvenként évi 11 661 mérföldrõl akár 20406 mérföldre is emelkedhet majd.

8. Mi történik, ha egy önmûködõ autó okoz balesetet?

A német Allianz álláspontja szerint nincs szükség Németországban új felelõsségi szabályok bevezetését az önmûködõ autók miatt, mivel a német biztosítási modell mást most is védelmet nyújt a közlekedési balesetek áldozatainak olyan esetben, ha a kár részlegesen, vagy teljesen automatizált jármûvek, vagy hacker-támadások okozzák. A német jogszabályok szerint az autó tulajdonosa felelõs ezekben az esetekben, függetlenül attól, hogy baleset az õ, vagy az autója hibájából történt. Ez az alapkoncepció jó példaként szolgálhat egy európai szabályozási modell számára is.