Egyre csökken az EU-ban a közlekedési szabályok betartatása
2022.03.19

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) új jelentése szerint a közúti közlekedésbiztonsági szabályok betartatásának jelentős hiányosságai hátráltatják az európai közúti halálesetek számának csökkentésében elért eredményeket.

A jelentés a sebességkorlátozás és a biztonsági öv viselése, valamint az ittas vezetésre és a mobilkészülékek volánnál történő használatára vonatkozó szabályok betartásának helyzetét vizsgálja 2010 és 2019 között Európa-szerte.

„Évente több ezer életet lehetne megmenteni az EU-ban, ha a járművezetők betartanák az ittas vezetésre, a gyorshajtásra, a biztonsági öv és a mobiltelefon használatra vonatkozó hatályos szabályokat. A jogszabályok betartatására irányuló rendszeres, jól látható és jól kommunikált erőfeszítések nélkül Európa nem fogja elérni azt a célt, hogy 2030-ig a felére csökkentse a közúti balesetekben elhunytak és súlyosan sérültek számát. A nemzeti kormányoknak most kell cselekedniük, és az EU is kiveheti a részét a határokon átnyúló közlekedési szabálysértések rutinszerű nyomonkövetésének biztosításával." – nyilatkozta Ellen Townsend, az ETSC politikai igazgatója.

A jelentés szerint az ittas vezetés közúti ellenőrzése nyolc országban csökkent, öt országban pedig nőtt. További 13 ország nem is gyűjt adatokat az ellenőrzések számáról, ez pedig az ETSC szerint megnehezíti, hogy ezek az országok nyomon követhessék saját fejlődésüket egy kritikus közlekedésbiztonsági kérdésben.

Egy 2018-as felmérés szerint az európaiak mindössze 23%-a gondolta úgy, hogy egy átlagos utazás során valószínűleg ellenőrizni fogják ittas vezetés miatt. A kutatások azt mutatják, hogy a jogérvényesítés csak akkor hatékony, ha az emberek úgy érzik, hogy fennáll a lebukás veszélye.

A nagyobb sebesség közvetlen hatással van az ütközés valószínűségére és súlyosságára, mégis túl sok a gyorshajtó. A szerzők óriási különbségeket találtak az egyes országok között a sebesség betartatása terén. Svédországban 100-szor több sebességmérő kamera jut egymillió lakosra, mint Csehországban. Általánosságban elmondható, hogy a sebességellenőrzési tevékenység növekszik: 21 országban nőtt a bírságok száma, hét országban pedig csökkent.

A jelentésben szerepel még, hogy a biztonsági övek használatának aránya jelentősen eltér az egyes uniós országokban, a hátsó biztonsági övek használata pedig különösen aggasztó.  Németországban a hátsó üléseken utazók 99%-a, míg Olaszországban csak 11%-a használja a biztonsági övet. Az ETSC azt kéri, hogy minden új autóban legyen kötelező a fejlett, utasérzékelős, hátsó biztonsági övre emlékeztető rendszer. 

A mobiltelefonos vezetésre vonatkozó szabályok betartatása szintén 14 országban csökkent, és csak 11-ben nőtt, ami aggasztó tendencia, mivel a járművezetők figyelmét ma már a közösségi média alkalmazások sokasága, valamint a hagyományosabb szöveges üzenetek és telefonhívások is elterelik.

Az ETSC felszólítja az EU-t, hogy javítsa a közlekedési szabálysértések határokon átnyúló nyomonkövetésére vonatkozó szabályokat, mivel az adatok azt mutatják, hogy egyes uniós országokban a külföldi járművezetők által kiszabott bírságok kevesebb mint felét fizetik csak ki ténylegesen. Az ETSC szerint az új szabályoknak kötelezővé kellene tenniük az országok számára a törvénysértések nyomon követését, a tagállamoknak pedig többet kellene tenniük annak biztosítása érdekében, hogy a be nem fizetett bírságokat számontartsák.

Az elkövetkező hónapokban várható a határokon átnyúló végrehajtásra vonatkozó frissített szabályokról szóló uniós javaslat. Az ETSC azt reméli, hogy a végrehajtásra és a szankciókra vonatkozó uniós iránymutatások, valamint a végrehajtási eszközökre vonatkozó uniós minimumkövetelmények is bevezetésre kerülnek.