A lakásukat Airbnb-n kiadók egyik legnagyobb félelme jellemzõen az, hogy mi lesz, ha az ott tartózkodó emberek kárt tesznek az otthonukban, netalántán saját magukban, vagy egy harmadik félben. Eddig az Airbnb az úgynevezett Házigazda programja védte a házigazdákat a vagyontárgyaikban, lakóterületükben vagy otthonukban keletkezett károkkal szemben, amikor a szálláshelyen tartózkodó vendégek okoznak kárt a tulajdonban. Ez azonban nem helyettesítette a tulajdonosi vagy bérlõi biztosítást. Múlt hét óta azonban saját biztosítási programot is bevezetett a közösségi szállásadó oldal, amely védelmet nyújt a házigazdáknak egy harmadik felet ért személyi sérülés vagy anyagi kár esetén.
A biztosítást a Lloyd’s of London, a világ egyik legelismertebb biztosítási szervezete nyújtja. A biztosítási kötvény tulajdonosa az Airbnb, a házigazdák, illetve adott esetben a házigazdák fõbérlõi pedig a biztosított felek.
Minden lakástulajdonos automatikusan biztosítva van, a biztosítási program elsõdleges anyagi fedezetet nyújt esetenként, illetve hirdetési helyenként 1 millió dollárig, illetve 800 ezer euróig olyan esetekben, amikor egy harmadik fél kártérítési igényt nyújt be személyi sérülés vagy tulajdonban keletkezett kár miatt. Ilyenkor egy kárrendezõ adminisztrálja és rendezi az igényt az Airbnb-vel egyeztetett irányelveknek megfelelõen.
Ilyen lehet például, ha egy vendég eltöri a csuklóját, miután megcsúszott a szõnyegen, és kártérítési igényt nyújt be a sérülés miatt a házigazdával szemben, vagy ha egy vendég véletlenül egy harmadik fél lábára ejti a bõröndjét az épület elõcsarnokában, és a harmadik fél kártérítési igényt nyújt be a sérülés miatt a házigazdával és a házigazda épületének a fõbérlõjével szemben.
Mire nem terjed ki a biztosítás?
Bizonyos feltételek, korlátozások és kizárások természetesen ennél is biztosításnál is érvényesek. Nem fedezi a biztosítás például a szándékos cselekedeteket, amikor az anyagi felelõsség nem baleset miatt keletkezik. A becsületsértéshez vagy rágalmazáshoz kapcsolódó kereseteket; az ingatlanhoz kapcsolódó problémák, például penész, ágyi poloska, azbeszt vagy szennyezés miatti kárigényeket; illetve az autóbalesetek miatti kárigényeket nem fedezi a biztosítás. Nem terjed ki továbbá a biztosítási fedezet az elveszett bevételre sem.
A Házigazdákat védõ biztosítási program jelenleg Ausztrália, az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, India, Írország, Japán, Kanada, Kína, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Szingapúr és Új-Zéland házigazdái számára érhetõ el, hazánkban tehát még nem védi felelõsségbiztosítás a lakásukat kiadókat.
Ma már nagyobb mint az Intercontinental!
A 2008-ban alapított Airbnb egyik közelmúltban bemutatott reklámfilmje szerint világviszonylatban több mint 190 országban, 34.000 városban, településen, nagyjából 1,3 millió lakást visz a piacra, azaz mérete meghaladja a világ legnagyobb szállodavállalata, az Intercontinental által üzemeltetett hotelekben levõ szobák számát.
Az Airbnb által közvetített lakásokban jelenleg közel 1 millió vendég száll meg éjszakánként. Ma már sok üzleti utazó is igénybe veszi az általa kínált lakásokat, az ez iránt érdeklõdõ vállalatok az AirBnB honlapján regisztrálva juthatnak speciális ajánlatokhoz.
Egy 2015 júliusában megjelent Airbnb sajtóközlemény szerint az elmúlt év során az úgynevezett Business Travel program keretében történt foglalások száma 700%-kal nõtt náluk. 2014-15 között több mint 250 vállalat – közöttük a Google – kötött együttmûködési megállapodást az Airbnb-vel. A szobafoglalást végzõ vállalatok részére díjmentes szolgáltatásként, cégenként gyûjtik az üzleti utazók foglalásait, azok státuszát, a foglalások értékét, ezekrõl rendszeresen riportokat készítenek a vállalatok számára.
A Barclay tanulmánya szerint 2025-ben globálisan a szállásadás piacának várhatóan mintegy 50 %-át a közösségi gazdaság vállalkozásai fogják adni.