A megfelelõ karácsonyi ajándék kiválasztása sokunkat ejt gondolkodóba. Az ünnepek közeledtével egyre aktuálisabbá válik a kérdés, milyen a jó ajándék, és hogyan válasszuk ki? A meglepetés élményét megtartva, direkt kérdések helyett célszerûbb hosszabb ideig megfigyelnünk szerettünket, hogy megismerjük a szokásait és kedvelt termékeit anélkül, hogy ez feltûnne neki. Rengeteget segít, ha megfejtjük a tárgyakhoz, márkákhoz fûzõdõ bizalmi kötõdését.
Szakemberek által kidolgozott technikák és kutatások közül legutóbb a Groupama Biztosító az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. segítségével végzett országos reprezentatív felmérése kínál segítséget a bizalom megértésében.
A bizalom a vásárlási döntéseinket is befolyásolja
A Biztosító által végzett kutatásból kiderült, hogy a magyarok számára a második legfontosabb érték a bizalom (75%) a szeretet (79%) után. A kutatás rávilágított arra is, hogy a bizalomnak a márkaválasztásban is nagy szerepe van. A 18 és 59 év közötti válaszadók háromnegyedének jelentõsen megkönnyíti a vásárlásra vonatkozó döntést, ha megbízik a termékben vagy szolgáltatásban, aminek az alapja lehet akár egy közeli ismerõsétõl szerzett tapasztalat is. Sokan egyenesen törekszenek arra, hogy olyan terméket vagy márkát válasszanak, amellyel kapcsolatban van bizalmuk: az erre irányuló állítással a válaszadók 70%-a ért egyet.
„Ha egy terméket vagy szolgáltatást vásárolunk, hatalmas jelentõsége van a bizalomnak, valamint a korábbi tapasztalatainknak, családtagjaink és ismerõseink véleményének. De még a szakértõk tanácsának, független forrásoknak, sõt akár a reklámoknak is. A bizalom ugyanis biztonságérzetet ébreszt bennünk” - mondta Szvetelszky Zsuzsanna, szociálpszichológus.
Bizalom az ajándékválasztásban
A bizalom az ajándékválasztásban több megközelítésbõl is érvényre juthat, ha odafigyelünk ezekre, nagyobb valószínûséggel tudunk örömet szerezni. Egyrészt figyeljük meg, szerettünk melyik termékben, márkában vagy szolgáltatásban bízik meg, ha ilyen ajándékot választunk, biztosan örömet okozunk neki. A másik megközelítés szerint a megajándékozni kívánt személy bízik bennünk, tudja, hogy tõlünk csak számára tetszõ ajándékot kap, és e bizalomra alapozva rá tudjuk vezetni egy új márka használatára. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy sokan olyan ajándékot szeretnek választani, melyet maguknak is megvennének, itt pedig megint elõtérbe kerül a bizalom: az említett kutatásban megkérdezettek háromnegyede (75%) vallja, hogy megkönnyíti a döntést, ha már van a termékrõl vagy szolgáltatásról pozitív tapasztalata, kétharmaduk (62%) pedig azt állítja, hogy vásárlási döntéseinél fontos a bizalom.
Az egészségügyi mellett a pénzügyi szolgáltatások a leginkább bizalmi termékek
A biztonság igénye nem egyformán befolyásolja a választásunkat, hatása nagyban függ a termékkategóriától. Ebben markáns eltéréseket mutatnak a válaszok. A Groupama Biztosító kutatásából kiderül, hogy az egészségügyi mellett a pénzügyi szolgáltatások a leginkább bizalmi termékek, a lakosság 70%-ánál szerepet játszik a bizalom, amikor ezek közül választ. Kimagasló azok aránya is, akik számára fontos a bizalom, ha élelmiszert (62%), autót (64%), mûszaki cikket (65%) vesznek. Legkevésbé ugyanakkor az utazás és a ruhanemûk kiválasztásakor játszik szerepet a bizalom.
Általánosságban elmondhatjuk, hogy az emberek mintegy hattizede számára fontos tényezõ, hogy kitõl, milyen minõségû és milyen márkájú mûszaki cikket, autót, élelmiszert vagy higiéniai készítményt kap.
Válasszunk tehát olyan terméket, márkát, melyben megbízunk, vagy tudjuk, hogy szerettünk megbízik, így nagy valószínûséggel tudunk majd örömet szerezni ajándékainkkal.