Ezek a magyar biztosítóknál elérhetõ befektetések
2016.02.04
A nyugdíjbiztosításoknak köszönhetõen folyamatosan nõ Magyarországon a befektetéshez kötött (unit-linked) biztosítások szerzõdésállománya, mégis sok olyan biztosítói ügyfél lehet itthon, aki nem tudja, pontosan milyen befektetésben fialtatják a pénzét. A Portfolio biztosítói és alapkezelõi körkérdésébõl kiderült, hogy a hazai biztosítók többsége nagy felhozatallal rendelkezik az alapkezelõk termékeibõl, ráadásul számosságában több a külföldi alapkezelõvel való együttmûködés, mint a hazai. A széles befektetési paletta ellenére a unit-linked biztosítással rendelkezõ magyarokra jellemzõbb a konzervatívabb befektetési döntés, de egy-két biztosító ügyfelei azért be mernek vállalni magasabb kockázatot is, ha tetszetõs hozamokról van szó - írja a portfolio.hu.

Magyarországon sokan rendelkeznek befektetéshez kötött, ún. unit-linked életbiztosítással, de csak kevesen tudják, milyen befektetések is vannak a termék mögött. Az életbiztosításokból származó díjbevételeken belül egyértelmûen uralják a mezõnyt a unit-linked típusú biztosítások, nem árt tehát tudni azt sem, pontosan milyen befektetések is vannak ezek mögött a biztosítások mögött.

Ebbõl kiindulva a nagy hazai biztosítók és alapkezelõk körében is körbekérdeztünk a hazai unit-linked biztosítási termékekben elérhetõ hazai és külföldi befektetési és eszközalapokról, kíváncsiak voltunk arra, hogy a nagy biztosítók milyen alapkezelõkkel dolgoznak együtt és mely alapkezelõk termékeit ajánlják ügyfeleiknek.

Nagyobb a külföldi felhozatal


A választ adó biztosítók közül az Aegonnál találkozhatnak az ügyfelek a legtöbb hazai alapkezelõ eszközalapjával a unit-linked biztosításokon belül, a biztosító ugyanis hét hazai befektetési alapkezelõ termékeit is elérhetõvé teszi. Nem sokkal marad le egyébként a CIG Pannónia sem a sorban, a Generali ugyanakkor a cégcsoporton belüli alapkezelõ alapjaira esküszik. Az Allianz Biztosító nem említett konkrét neveket, ugyanakkor elmondták, hogy folyamatosan változtatják az eszközalapokban lévõ befektetési instrumentumokat, ennek megfelelõen az alapkezelõket is. A hazai alapkezelõk közül a legnépszerûbb a Concorde és az Aberdeen volt a válaszok alapján.

Külföldi alapkezelõi kapcsolatokkal már sokkal többen rendelkeznek a biztosítók közül, a CIG Pannónia például önmagában 19 külföldi szereplõvel mûködik együtt, emellett az Aegon és a Vienna Life is 7-8 szereplõ eszközalapjait teszi elérhetõvé a unit-linked biztosításokon belül. A külföldi alapkezelõk közül egyértelmûen tarolt a BlackRock, amelynek fõként az iShares tõzsdén kereskedett (ETF) alapjai keresettek a biztosítóknál. Beszédes adat továbbá, hogy a válaszok alapján az összesen 13 hazai alapkezelõ termékei mellett közel 30 külföldi szolgáltató eszközalapjait érhetik el az ügyfelek.

A unit-linked termékeken belül az együttmûködések számától függetlenül biztosítónként eltér, hogy a hazai vagy a külföldi alapkezelõk termékei dominálnak-e, a válaszok szerinti átlagos érték minden esetre a külföldi alapok felé billenti a mérleget. A Vienna Life-nál és az NN-nél egyértelmûen dominálnak a külföldi eszközalapok a unit-linked termékeken belül, míg az Aegonnál és a Generalinál már a hazai eszközalapokat tartják nagyobb arányban az ügyfelek.

Inkább nem kockáztatnak az ügyfelek

Úgy tûnik, az ügyfelek többsége nem szeret kockáztatni (vagy inkább a biztosítók ettõl bölcsen megóvják õket), ezt támasztja alá, hogy a biztosítók többségénél az ügyfelek inkább a kevésbé kockázatos pénzpiaci és kötvénybefektetéseket preferálják a unit-linked termékeken belül. A válaszadók közül egyedül az Aegon, a CIG Pannónia és a Vienna Life adataiban volt 30-40%-ot elérõ a részvénybefektetések súlya.

A szélesebb befektetési választék mellett az ügyfeleknél valós igényként merül fel az is, hogy olyan termékeket kaphassanak a biztosítóknál, ahol vételi vagy éppen eladási megbízásokra is alkalmas funkciók is elérhetõek legyenek. Megkérdeztük tehát a biztosítókat arról is, hogy ügyfeleik mennyire veszik igénybe a stop-loss, a start-buy, illetve más, vételi vagy eladási megbízásra szolgáló funkciókat azoknál a termékeknél, ahol ezek elérhetõek. A Groupamánál például az ilyen szolgáltatást nyújtó biztosításoknál az ügyfelek több mint 90%-a igényli is ezeket a funkciókat, a Vienna Life-nál ez az arány 60-65%, az Allianznál pedig az új ügyfelek mintegy felét érinti. Persze a magas arányok sem jelentik feltétlenül azt, hogy a funkciókkal az ügyfelek többsége tisztában lenne.