Ismét kátyúk tízezrei keserítik az autósok életét
2016.02.17
Január második felének havas, fagyos napjait követõen hirtelen ismét kátyúk olyan tömege lepte el a hazai utakat, amellyel a karbantartók csak fokozatosan, hetek, hónapok alatt tudnak megbirkózni. A következõ hetek várható idõjárása szintén kedvez a kátyúképzõdésnek, így egyelõre a helyzet javulására nem számíthatunk. Az esetenként akár többszázezer forintos mértéket is elérõ kátyúkárokat elvileg az útkezelõknek kell állniuk, a kártérítési igények mintegy felét azonban visszautasítják. A kártérítés esélyét két fõ dologgal növelhetjük: a kár megfelelõ dokumentálásával, illetve kátyúbiztosítás megkötésével – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

Sziszifuszi küzdelem az úthibákkal

Budapest közútjain évente mintegy 30-35 ezer kátyú keletkezik, ezek döntõ többsége a téli hónapokban. De országosan sem jobb a helyzet, ebben az idõszakban százezres nagyságrendben keletkeznek kisebb-nagyobb úthibák, amit jelentõsen elõsegít az a tény is, hogy Magyarország fõ- és mellékúthálózatának átlagéletkora meghaladja a 40 évet. Kátyú akár egy éjszaka alatt is kialakulhat. Elég hozzá, hogy az aszfaltba beszivárgó csapadék megfagyjon, megrepesztve az útburkolatot. A meglazult darabot ezt követõen egy autó kereke már könnyedén kimozdíthatja a helyérõl.

„A téli hónapok során keletkezõ kátyúmennyiséget az erre hivatott szervek jó esetben is csak április-májusra képesek eltüntetni. A kátyúszezon kellõs közepén járunk tehát, amikor minden évben megugrik a gumi- és felnisérülések száma, de gyakran károsodik a futómû is – figyelmeztet Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjármûszekciójának elnöke. – Elvileg a közút kezelõjének meg kell térítenie a kátyúk miatt keletkezõ károkat, ám az autós ilyen esetben két problémával is szembesül: kihez kell fordulnia, illetve hogyan tudja megfelelõen dokumentálni a keletkezett károsodást.”

Így dokumentáljuk a kárt

A kártérítés alapfeltétele a kár megfelelõ igazolása, amit a kárigénylõnek kell elvégeznie. Az alapos bizonyítás érdekében az alábbiakat tartsuk szem elõtt:

  • Ne hajtsunk el a helyszínrõl – Az utólagos dokumentáció kevésbé hiteles, ilyenkor nehezebb tanúkat vagy hatósági jegyzõkönyvet szerezni. Ezt a szempontot azonban gyakran nehéz betartani, mivel a sofõrök sokszor nem érzékelik azonnal a defektet, és csak távolabb állnak meg a kár helyszínétõl. Elõfordulhat az is, hogy a forgalmi szituáció nem teszi lehetõvé az azonnali megállást.
  • Minél több fényképet készítsünk, amelyeken egyaránt jól beazonosítható a kátyú, a sérülés, valamit a helyszín is (legegyszerûbb ehhez a telefonunkat használni). Mérõszalag használata, ennek hiányában hétköznapi tárgyak elhelyezése a képen segít a méretarányok pontos érzékeltetésében
  • Próbáljunk tanúkat szerezni, ha pedig komolyabb a kár, nem árt rendõrt is hívni hatósági jegyzõkönyv kiállítása érdekében
  • Az autó megjavítása után ne hagyjuk a sérült alkatrészt a szerelõnél, mert arra a bizonyítási eljárás során bármikor szükségünk lehet

A megfelelõ dokumentáció sem segít azonban azokban az esetekben, amikor az autó bizonyíthatóan gyorsabban haladt a megengedettnél, illetve akkor, ha az út kezelõje az adott szakaszon jelzõtáblával figyelmeztetett az úthibákra.

Hol kell bejelenteni a kárigényt?

Magyarország különbözõ útszakaszait különbözõ intézmények kezelik. Az alábbi táblázat segít eligazodni abban, hogy a kátyúkár helyszínétõl függõen hová fordulhatunk kárigényünkkel:

Útszakasz

Kezelõ

Érdemes tudni

Lakott területen kívüli út, 2013 novemberétõl az autópályákat is beleértve

Magyar Közút Zrt.

www.kozut.hu címen tennivalók és letölthetõ kárbejelentõ lap

Lakott területen belüli útszakasz

Az illetékes önkormányzat

 

Budapest fõ- és tömegközlekedési útvonalai

BKK Közút Zrt.

www.bkk-kozut.hu oldalon elérhetõ a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ (útvonaltérkép, kárbejelentõ, stb.)

Miért könnyebb kátyúbiztosítással?

Egy kátyúkár-biztosítás már évi 2-3 ezer forintért elérhetõ, jellemzõen kgfb vagy casco mellé, kiegészítõ biztosításként kötik meg az ügyfelek, de önállóan is elérhetõ a szolgáltatás. Fontos elõnye, hogy az ügyfélnek a saját biztosítójánál kell eljárnia, ahol kifizetik a kárát, és utólag rendezik a költséget az útkezelõvel. Vagyis bármilyen útszakasz esetén egy helyen kell a bejelentést megtennie, a biztosítónál pedig a tapasztalatok szerint nagyobb esély van a káresemény pozitív elbírálására.

„Casco biztosítás birtokában sokan gondolhatják azt, hogy számukra felesleges ez a pótlólagos védelem – mutat rá a FBAMSZ szakértõje. – Valójában azonban ilyenkor is hasznos megkötni a külön kátyúbiztosítást, mivel a casco csak jelentõsebb károsodás esetén releváns: a kátyúkárok átlagos költsége 20-30 ezer forint között mozog, ami összemérhetõ a casco esetében megkívánt minimális önrésszel.”