2016 meghatározó biztosítási trendjei - IoT
2016.02.25
Megérkezett a Capgemini 2016-ban várható biztosítási trendjeit felvázoló tanulmánya. A korábban közzétett infografikáról korábban mi is beszámoltunk, ezúttal lássuk a trendeket és a biztosítási piacra gyakorolt rövid- és hosszú távú hatásaikat kicsit részletesebben is. Cikksorozatunk elsõ részében a 10 legfontosabb trend elsõ tagjával, az IoT várható lendületbe kerülésével foglalkozunk.

Trend: A biztosítók minden eddiginél nagyobb mértékben alkalmazzák az IoT-bõl származó adatokat.

Az IoT, azaz Internet of Things alatt olyan fizikai eszközöket értünk, melyek adatgyûjtésre és azok továbbítására alkalmasak. Jellemzõen ide tartoznak az intelligens háztartási készülékek, de az okostelefonok is. Elsõként a vagyon- és felelõsségbiztosítási szegmens alkalmazta az ilyen módon összegyûjtött adatokat a már a hazai piacon sem ismeretlen autó telematikai biztosítások bevezetése révén, azonban a lehetõségek sosem látott mértékben kibõvülhetnek két, a biztosításhoz szorosan nem kapcsolódó technológia terjedésének köszönhetõen. Az elsõ tényezõ az intelligens kiegészítõk, okosórák, csuklópántok, okosszemüvegek egyre nagyobb penetrációja, míg a második az úgynevezett connected home megoldások terjedése. Egyelõre még mindkét területen viszonylag lassúnak mondható ezek adaptációja, de még a jelenlegi tempó stagnálását feltételezve is pár éven belül elérhet egy olyan kritikus szintet, amivel már érdemes foglalkozni biztosítási szempontból is. Ugyancsak érdemes megjegyezni, hogy mindkét esetben az adaptációs sebességet jó eséllyel fokozhatja a rájuk épülõ biztosítási konstrukciókban rejlõ elõnyök, melyek újabb sajátos hozzáadott értéket képviselhetnek, akár a szektoron kívüli kooperációkat is elõsegíthetik gyártól és biztosítók között.
iot2

Forrás: Capgemini - Top 10 Trends in Insurance in 2016

A trend erõsödésére már csak azért is számítani lehet, mert a pár éve még kuriózumnak számító okoskészülékek ára egyre alacsonyabb, azaz már szélesebb tömegek számára is elérhetõ, ezen felül pedig az adattovábbítási, kommunikációs technológiák, megoldások is komoly fejlõdésen mentek keresztül. A globális IoT piac ennek fényében 2020-ra az 1,7 trillió dolláros nagyságot is elérheti, mintegy 29,5 milliárd eladott termékkel. A legnépszerûbb connected home termékek jelenleg az okos termosztátok, hálózatba kapcsolt biztonsági rendszerek, okos hûtõszekrények és robotporszívók körébõl kerülnek ki, de az elérhetõ termékcsoportok tábora minden bizonnyal tovább fog bõvülni az elkövetkezendõ pár évben. Az intelligens kiegészítõk egyelõre nem váltották be a hozzájuk fûzött reményeket, de a távlati kilátásaik továbbra is erõsek maradtak. Egyelõre nem tudtak olyan egyedi funkciót megvalósítani, ami már létezõknél jobb, használhatóbb, kézenfekvõbb megoldást nyújtanak, vagy melyek platformexkluzívak, és önmagukban elegendõ motivációt kínálnak a megvásárlásukra. Könnyen lehet, hogy éppen a diagnosztikai karkötõk egészségbiztosítási konstrukciókban való felhasználása nyújtotta elõnyök lesznek azok az elsõdleges motivációk, melyek lökést adnak ennek a piacnak.
iot

Forrás: Capgemini - Top 10 Trends in Insurance in 2016

Az IoT biztosításban való hasznosítása lényegében mindkét félnek elõnyére válhat, éppen ezért elképzelhetetlennek tûnik ennek széleskörû alkalmazása. A biztosítottak lényegesen alacsonyabb eljárási határidõvel számolhatnak, hiszen az adatok legnagyobb része automatikusan a biztosítóhoz kerül, egyszerûbb meghatározni az adott követeléshez köthetõ felelõsségeket, a károk nagyságát. Emellett egyes felhasználók biztosítási díja is csökkenhet, sõt akár rugalmasan is alakítható aktuális életvitelének megfelelõen, ezzel párhuzamosan pedig a biztosító akár figyelmeztetõ funkciókat is bevezethet, csökkentve az esetleges károk kockázatát, vagy mérsékelve azok mértékét. Nem elhanyagolható szempont biztosítói szemszögbõl az sem, hogy az adatok birtokában sokkal könnyebben és pontosabban mérhetik fel az ügyféligényeket, a potenciális piaci réseket, illetve a visszaélések számát is csökkenteni lehet, hiszen az ügyfél és a biztosító között közvetlen és hiteles adatcsere történik.