Trend: A gamification mechanizmusok segítségével komplex és alapvetõen fáradtságos felhasználói folyamatok, illetve belsõ tréningek válnak egyszerûbbé és élvezetesebbé.
Már Magyarországon sem kellene, hogy ismeretlenül csengjen a fogalom, habár a biztosítási területen eddig leginkább csak közvetett módon, HR vonatkozásban találkozhatunk vele. Gyakorlatilag egyfajta élménytervezésrõl van szó, bizonyos játékelemeket, mechanizmusokat használnak fel annak érdekében, hogy egyes kívánt cselekvési formákat és célokat ösztönözzenek, élvezetesebbé tegyenek. A belsõ tréningek területén nem különösebben nehéz kitalálni, mit is jelent mindez, a játékosabb formában megvalósított szemináriumok, online elérhetõ oktatási anyagok, számonkérési formák, toplisták, opcionálisan hozzájuk kapcsolódó jutalmazási rendszerek hatékonyságra gyakorolt pozitív hatásával rengeteg tanulmány foglalkozik.
Lényegében bármilyen, általában teherként jelentkezõ, de mindenképp szükséges feladat élvezetesebbé tehetõ, ha az játékos formában történik. Ilyen lehet például a szerzõdéskötéskor történõ adatbekérés folyamata, ahol ha egy száraz, sivár online ûrlap kitöltésekor jó eséllyel üresen maradnak az opcionális adatok mezõi, míg ha ugyanezt egy interaktív és informatív felületen keresztül valósítjuk meg, akkor a szerzõdõ hajlandósága is lényegesen nagyobb lesz arra, hogy a feltétlenül szükségesnél bõvebb körû adatokat szolgáltasson magáról.
De lényegében ezen elgondolás mentén alakulnak az autótelemetriát alkalmazó gépjármû biztosítások is, melyeknél a biztosítási díjat a biztosított idõszakos teljesítménye alapján számolják újra. A játékélmény azonban nem csak ilyen elvont formában alkalmazható, sok esetben valóban játékot jelent, melynek eredménye azonban a való életre is kihathat. Az AXA biztosító Indonéziában használt egy játékot, aminek a célja az ügyféledukáció volt. Erre mindenképp szükség is volt, mivel az országban a lakosság kevesebb, mint 2 százaléka rendelkezik biztosítással. A játékban végül 30,000-en vettek részt, az öthetes idõtartam alatt pedig 225,000 látogatót regisztráltak az AXA indonéziai weboldalán. A Progressive biztosító saját belsõ tréningjeire fejlesztett egy Special Investigation Unit nevû játékot, amiben a játékos egy biztosítási csalási ügyeket felderítõ különleges ügynök bõrébe bújhatott. A játék tökéletesen lemodellezte a valós csalási módszereket, így a biztosító munkatársai játékosan sajátították el, milyen jelekre kell figyelni, milyen összefüggések utalhatnak visszaélésekre.
A gamification a biztosítók egyik legnagyobb kihívására, a fiatal X és Y generációk elérésére is hatékony megoldást tud kínálni. A játékmechanizmusok segítségével nem csak hatékonyabban lehet elmagyarázni akár bonyolultabb fogalmakat, de a biztosítót is vonzóbbá teheti a fiatalabb generációk számára, különösen, ha ez a játékélmény szinte valamennyi biztosítási interakciót áthat. A felhasználás módjától függetlenül a legfontosabb játékmechanikai tényezõk:
- A különféle mérföldkövek, elérendõ célok (achievementek) tartós, hosszabb idejû játékra ösztönözhetnek, ezáltal potenciálisan nõ a felhasználó elkötelezettsége illetve több adatot is jobb eséllyel gyûjthet róla a biztosító.
- A meglepetés ereje, a titokzatosság akkor is további elmélyülésre ösztönzik a játékost, ha éppen nem áll jól, vagy egyenesen vesztésre áll.
- A különféle jutalmak, kihívások, vagy csak a legjobb teljesítményt elérõk közé történõ bekerülés a legtöbb játékos számára erõs motivációt jelentenek.