Litvánia nyerte el az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) idei közúti közlekedésbiztonsági teljesítményindex (PIN) díját, amellyel az elmúlt évtizedben elért javulást ismerik el a közúti közlekedésbiztonság terén. Az ETSC által nyomon követett európai országok közül Litvánia volt az egyetlen uniós ország, amely 2011 és 2021 között a felére csökkentette a közúti halálesetek számát.
Az EU-n kívüli európai országok közül csak Norvégia teljesített jobban, 52%-os csökkenéssel.
Az ETSC szakértői bizottsága nyolc kulcsfontosságú elemet említett, amelyek alapján az idei díjat Litvániának ítélték oda:
- Hosszú távú nemzeti közlekedésbiztonsági program, amelynek célja, hogy 2030-ig további 50%-kal csökkentse a balesetek számát, 2050-re pedig közel nullára.
- Az összes halálos kimenetelű járműbaleset alapos vizsgálata 2019 óta;
- Egy új közlekedési ütközési információs rendszer kifejlesztése, amelynek célja a pontosabb közúti halálozási és sérülési statisztikák rögzítése, a kórházak adatainak bevonásával;
- 2018 óta országos program a gyalogátkelőhelyek ellenőrzésére és a biztonsági szint javítására;
- A kerékpáros infrastruktúra jelentős növelése a fővárosban, Vilniusban, a 2015-ös 40 km-ről a 2023-ra kitűzött 160 km-es célértékre;
- Átlagsebességmérő kamerák bevezetése 81 útszakaszon 2018 óta. Az országban 400 fix sebességmérő kamera is működik;
- Zéró tolerancia véralkohol-koncentráció határértékek a hivatásos és kezdő járművezetők számára, és 0,4 g/l az összes többi járművezető számára;
- A vezetési tilalom alternatívájaként 2019 óta működő alkoholblokkoló program ittas járművezetést elkövetők számára.
Az ETSC legfrissebb éves közúti biztonsági teljesítményindex jelentése szerint 2021-ben a közúti halálesetek száma összességében 13%-kal csökkent 2019-hez képest. Az ETSC szerint ez a csökkenés nagyrészt a Covid-19 világjárvány okozta mobilitási változásoknak tulajdonítható, és nincs garancia arra, hogy ez az előrelépés megmaradhat, ha a forgalom volumene visszaáll a világjárvány előtti állapotba.
Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezető igazgatója elmondta: „Annak ellenére, hogy az elmúlt két évben jelentősen csökkent a közúti halálesetek száma, a Covid-19 világjárvány nem immunizálta Európát a közúti halálesetek és sérülések ellen. Évente 20 000 ember hal meg az utakon, és ennek a számnak a csökkentéséhez kemény munkára, politikai akaratra és befektetésekre van szükség. Litvánia nagyszerű példája annak az országnak, amely több fronton is foglalkozik a problémával.”
Az Európai Bizottság jelenleg a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályok felülvizsgálatán dolgozik az EU-ban. Az ETSC szerint a vezetői engedély megszerzésének alsó korhatárát nem szabad csökkenteni, és a fokozatos vezetői engedélyek bevezetését javasolja, hogy elkerülhetőek legyenek a fiatal járművezetők számára a nagy kockázatot jelentő helyzetek, például az alkoholfogyasztás utáni vagy késő éjszakai vezetés. Az ETSC azt is kéri, hogy a teherautó- és buszvezetőkre jelenleg alkalmazott magasabb szintű képzést terjesszék ki a furgonvezetőkre is.