Gépjárműbiztosítások: kevesebb káresemény, de magasabb javítási költségek
2022.08.08

Az Insurance Europe, az európai biztosítási és viszontbiztosítási szövetség új jelentése szerint a biztosítókra egyre nagyobb nyomás nehezedik a gépjárműbiztosítási díjak emelése terén, ahogy a kontinens útjain a forgalom visszatér a pandémia előtti szintre.

A brüsszeli székhelyű szövetség arról számolt be, hogy a kárigények gyakorisága 2021-ben növekedett a 2020-as évhez képest, amikor az otthoni munkavégzés elterjedése nyomán sok jármű hiányzott az utaktól. A kárbejelentések gyakorisága ugyan még mindig a járvány előtti szint alatt van, de a kárrendezés költségei az infláció és a járművek javításához szükséges cserealkatrészek hiánya miatt gyorsan emelkednek - áll a jelentésben.

Növekvő kárköltségek

Olaszországban például a gépjármű-felelősségbiztosítási kárigények átlagos költsége a 2019-es 4560 euróról 2021-re 4800 euróra emelkedett, Spanyolországban pedig 7,6%-kal ugrott meg. Franciaországban a növekvő költségek azt jelentették, hogy a kifizetett összes kárigény csaknem a 2019-es szintre emelkedett, a kárigények gyakorisága pedig 18,1%-kal nőtt az előző évhez képest (bár még mindig alacsonyabb, mint 2019-ben), a személyi sérüléses kárigények pedig hatalmas, 24,7%-os növekedést mutattak.

A svéd biztosítási szövetség a magasabb kárkifizetési költségeket a hibrid autók számának növekedésével magyarázta, amelyek cserealkatrészei általában drágábbak, míg a szomszédos Norvégiában a vállalati gépjármű-biztosítási díjak az üzleti tevékenység újraindulását követően 2021-ben 32,9%-kal ugrottak meg.

Németországban a teljes díjnövekedés 2021-ben az előző évhez képest mindössze 1% volt, ami jelentős visszaesés a 2016 és 2019 közötti átlagos 3,1%-os éves emelkedéshez képest. Az Egyesült Királyságban az átlagos díjak 7%-kal csökkentek 2020-hoz képest, bár a költségnyomás a tavalyi utolsó negyedévben már érezhetővé vált. A brit biztosítók szövetsége (ABI) májusban közölte, hogy az idei első negyedévben a gépjármű-felelősségbiztosításokért fizetett átlagdíj 5%-kal alacsonyabb volt, mint 2021 azonos időszakában.

Hosszabb javítási idők

Az ABI azonban figyelmeztetett arra, hogy a félvezetők folyamatos globális hiánya miatt megnő a járművek javítási ideje, ami megnöveli a cserejárművek költségeit, amíg az autó javítás alatt áll. A javítások is drágulnak, mivel az infláció hatással van a nyersanyagok, például a festék árára. Korábban az EY azt prognosztizálta, hogy a brit gépjármű-biztosítók az infláció és a díjak csökkenése miatt idén veszteséget fognak termelni, ami 2023-ban a fogyasztói gépjármű-biztosítási díjak 18%-os növekedéséhez vezet, mivel az inflációs nyomás a kárigények költségeibe is beépül.