Az Európai Unióban 15,4 százalékkal esett az új autók eladása júliusban 2021 azonos időszakához képest. Ezzel tizenkettedik hónapja tart a csökkenés elsősorban a beszállítói láncok fennakadása és a kereslet visszaesése miatt – közölte az európai autógyártók szakmai képviseleti szerve, az ACEA. A 2022 első félévére vonatkozó új autó értékesítési adatok megmutatják a járműgyártási ellátási láncban Európa-szerte tapasztalható alkatrészhiány teljes hatását.
Májusban 10,3 százalékkal csökkent az eladás ugyancsak éves összevetésben. A brüsszeli székhelyű szervezet számításai szerint a júniusban regisztrált autók száma az EU-ban 886 ezer 510 volt, ami a leggyengébb júniusnak számít 1996 óta. Az EU négy legnagyobb autópiacán jelentős csökkenést jegyeztek fel: Németországban 18,1 százalékkal, Olaszországban 15 százalékkal, Franciaországban 14,2 százalékkal, Spanyolországban pedig 10,7 százalékkal esett az értékesítés.
Az idei első fél évben 14 százalékkal, mintegy 4,6 millióra csökkent az új autók regisztrációja az Európai Unióban az előző év azonos időszakához képest. A június végéig tartó hat hónapban Olaszországban 22,7 százalékkal, Franciaországban 16,3 százalékkal, Németországban 11 százalékkal, Spanyolországban pedig 10,7 százalékkal esett az eladás.
Az Egyesült Királyságban, Európa másik nagy piacán, amely azonban már nem tagja az EU-nak, az eladások éves szinten 12%-kal csökkentek 2022 első hat hónapjában, amit a flottaeladások 27,6%-os csökkenése rontott. A számadatok további bizonyítékot szolgáltatnak arra, hogy a gyártók a flotta- és üzleti regisztrációkkal szemben a magánszemélyek számára történő értékesítéseket helyezik előtérbe a magasabb haszonkulccsal.
A borús kilátások egyetlen fénypontja az elektromos autók iránti növekvő kereslet, bár eladásaik növekedése nem elegendő ahhoz, hogy ellensúlyozza a benzin- és dízelüzemű járművek regisztrációjának erőteljes visszaesését.
Az akkumulátoros elektromos autók értékesítése 2022 első hat hónapjában Belgiumban 89%-kal, Franciaországban 29%-kal, Hollandiában 83%-kal, az Egyesült Királyságban pedig 56%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az EU egész területén 28,4%-kal 457 608 regisztrációra emelkedtek, bár a plug-in hibridek eladásai ugyanebben az időszakban 9,6%-os visszaesést szenvedtek el, ahogy a járművezetők egyre nagyobb bizalommal állnak át a zéró emissziós autózásra.
A elektromos autók értékesítésének növekedése azonban nagyrészt a belső égésű motorok rovására ment, mivel mind a benzines, mind a dízelüzemű autók eladásai csökkentek. Unió-szerte a benzinüzemű autók értékesítése az első félévben 22%-kal, 1 748 561 darabra csökkent, míg a dízeleké 30,6%-kal, 803 013 darabra. Egyes országok még ennél is nagyobb visszaesést regisztráltak: Belgiumban 41%-kal, Franciaországban 39%-kal, az Egyesült Királyságban pedig 51%-kal csökkentek a dízeleladások 2022 első hat hónapjában az előző év azonos időszakához képest.
Az Autovista24 előrejelzése szerint a folytatódó félvezetőhiány, valamint az ukrajnai háború és a koronavírushoz kapcsolódó kínai zárlatok miatti alkatrészhiány miatt az eredetileg erre az évre tervezett regisztrációk nagy része 2023-ra tolódik, és a piac csak 2024-ben tér vissza a normális kerékvágásba, bár az európai újautó-piac csak a következő évtizedben térhet vissza a járvány előtti szintre.
Addigra számos gyártó vállalta, hogy kizárólag elektromos járműveket gyárt - a Fiat 2027-től, a Mercedes 2030-tól, a Volkswagen pedig 2033-tól. 2035-re majdnem minden OEM gyártó 100%-ban elektromos járműveket fog gyártani.
Magyarországon júniusban 9 ezer 493 új személygépkocsit helyeztek forgalomba az ACEA adatai szerint, 16,5 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál, az idei első hat hónapban pedig 57 ezer 411-et, ami 11,4 százalékkal marad el 2021 azonos időszakához képest.