Az Amerikai Egyesült Államok közlekedésbiztonsági hatósága (NHTSA) múlt hónapban közzétette az első adatokat a fejlett vezetőtámogató rendszerekkel (ADAS) felszerelt járművek baleseteiről. A kötelező adatszolgáltatás kezdete óta eltelt tíz hónap alatt mintegy 400 balesetet jelentettek. Európában, mivel nincs ilyen adatgyűjtés, semmit nem tudni ezekről a balesetekről.
Hallottál már a Tesla járműveiről és az őket érintő „fantomfékezésről" a közelmúltban? Ha igen, akkor az az NHTSA-nak Amerikában tett bejelentéseknek köszönhető. Európában nem igen találunk adatot erről a problémáról, mivel nincs az NHTSA-hoz hasonló szervezet, ami adatokat gyűjtene. Az EU-ban elméletileg ugyanígy bárki bejelentheti a jármű hibáját a nemzeti hatóságnak, kérdéses persze, hogy milyen könnyű megtalálni a hivatalos weboldalt, ahol ezt megtehető.
Ha visszahívás történik, azt egy központi uniós adatbázisban nyilvántartják, de az ott közzétett jelentések nem adnak információt a bejelentett incidensek számáról vagy arról, hogy hány ember sérült meg a hiba következtében.
Bár igaz, hogy az EU általában véve a járműbiztonsági szabványok tekintetében az USA előtt jár, az ADAS-rendszerekkel kapcsolatos hibák vagy potenciális problémák átláthatósága tekintetében azonban már kevésbé.
Márpedig a balesetek jelentése és kivizsgálása még fontosabbá válik, miután a számítógépek átvesznek bizonyos vezetési feladatokat. Ha egy számítógépes kód vagy az érzékelők olyan problémát okoznak, amely hozzájárul egy balesethez, tudnunk kell róla, hogy ezek megelőzhetővé váljanak.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) ezért azt szorgalmazza, hogy az EU-ban kötelezően jelentsék a támogatott és automatizált vezetési rendszerekkel kapcsolatos baleseteket, és hogy egy központi ügynökség gyűjtse össze ezeket az adatokat, felügyelje a balesetek alapos kivizsgálását és az új támogatott és automatizált vezetési technológiák biztonságos bevezetését.