Az Insurance Europe reagált az Európai Bizottság által az Európai Egészségügyi Adattér (EHDS) létrehozására irányuló javaslatáról folytatott konzultációra. A javaslat új szabályozási keretet határoz meg az egészségügyi adatok elsődleges és másodlagos felhasználására az EU-ban.
A javaslat értelmében az egyéneknek joguk lenne hozzáférni az egészségügyi adatok egy minimális készletéhez, és azt ingyenesen megosztani harmadik felekkel. Ez jelentené az egészségügyi adatok elsődleges felhasználását.
Az európai biztosítók tömörítő szövetség, az Insurance Europe üdvözli a kezdeményezést, mivel álláspontja szerint olyan gyakorlati megoldásokra van szükség, amelyek lehetővé teszik az egyének számára, hogy saját adataik felett ellenőrzést gyakoroljanak.
Az adattér egy olyan egészségügyi adatmegosztási keret, amely egyértelmű szabályokat, közös szabványokat és gyakorlatokat, infrastruktúrákat és irányítási keretet határoz meg az elektronikus egészségügyi adatok betegek általi felhasználása, valamint a kutatás, az innováció, a szakpolitikai döntéshozatal, a betegbiztonság, a statisztika, illetve a szabályozás céljából történő felhasználása tekintetében. Az európai egészségügyi adattér Unió-szerte lehetővé teszi az egyének számára, hogy teljeskörűen gyakorolhassák egészségügyi adataikhoz kapcsolódó jogaikat. Az emberek a jövőben könnyen férhetnek majd hozzá adataikhoz és oszthatják meg azokat, miközben az adatvédelemre vonatkozó átfogó uniós megközelítéssel teljes összhangban nagyobb fokú ellenőrzést is tudnak gyakorolni azok felett.
A javaslat továbbá új mechanizmust határoz meg az egészségügyi adatok EU-n belüli további felhasználásának megkönnyítésére (az egészségügyi adatok másodlagos felhasználása). Az Insurance Europe üdvözli a Bizottság arra irányuló erőfeszítéseit, hogy megkönnyítse a különböző típusú elektronikus egészségügyi adatok jobb cseréjét és az azokhoz való hozzáférést a további felhasználás céljából. Például a biztosítási szerződések megkötése és teljesítése megköveteli a páciensektől a releváns egészségügyi adatok közlését és az igazoló dokumentumok benyújtását. Ezen információk összegyűjtése gyakran nehézkesnek és lassúnak bizonyul számukra. Üdvözlendő, hogy a magánszemélyek azonnal, ingyenesen és gépileg olvasható formátumban megkaphatják elektronikus egészségügyi adataikat, hiszen így a fogyasztók könnyen megoszthatják adataikat saját biztosítójukkal, ami megkönnyíti a könnyebb és gyorsabb kártérítést.
Jelenleg az EU tagállamai ugyanakkor igen eltérően használják az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) specifikációs záradékát. Az ebből eredő széttagoltság jelentős kihívásokat teremt a határokon átnyúló szolgáltatások nyújtása, valamint az egészségüggyel kapcsolatos adatokat érintő innováció és tudományos kutatás számára.
Az Insurance Europe finomításokat javasol a következők tekintetében:
1. Fogalmak pontosítása: a Bizottság szövegében szereplő több rendelkezés homályos fogalommeghatározásai és nem egyértelmű alkalmazási köre azzal fenyeget, hogy megakadályozza a javaslat céljainak elérését. Különösen az "elektronikus egészségügyi adatok elsődleges felhasználása" és az "adattulajdonos" fogalmát kell pontosítani a jogbizonytalanság elkerülése érdekében. Ezek a fogalommeghatározások túl tágak, és számos egészségügyi szolgáltatásra kiterjedhetnek. Ha a szöveg nem határozza meg egyértelműen, hogy ki tartozik e fogalommeghatározások alá, az jogbizonytalansághoz vezethet azzal kapcsolatban, hogy ki köteles az adatokat elsődleges vagy másodlagos felhasználás céljából rendelkezésre bocsátani, ami viszont alááshatja az egyének magánélethez és adatvédelemhez való jogát.
2. Biztosítási díjmegállapítással kapcsolatos tilalom: A javaslat felsorolja azokat a megengedett és nem megengedett célokat, amelyekre az elektronikus egészségügyi adatok másodlagos felhasználás céljából feldolgozhatók. A 35. cikk b) pontja a biztosítási díjmegállapítással kapcsolatban külön tilalmat ír elő. Ez a tilalom nem csak a javaslat célkitűzéseivel ellentétes, de a jelenlegi uniós kockázatkezelési szabályokkal is, amelyek előírják a biztosítók számára, hogy feladataik ellátása során kiváló minőségű adatokat használjanak fel.
Valójában az anonimizált egészségügyi adatok nagyobb mértékű hozzáférhetősége a biztosítók számára a kockázatok jobb és hatékonyabb nyomon követéséhez és értékeléséhez vezethet. Ez lehetővé teheti a biztosítók számára, hogy megfizethetőbb díjakat kínáljanak, vagy hogy olyan kockázatokra is biztosítást kínáljanak, amelyek korábban nem voltak biztosíthatók. Például az adatok növekvő hozzáférhetősége az orvosi fejlődéssel együtt lehetővé tette, hogy bizonyos feltételek mellett megfizethetőbb biztosítási fedezetet nyújtsanak a HIV-fertőzöttek számára.
A biztosítók új típusú egészségügyi adatokhoz való hozzáférése tehát megkönnyítheti az ellátáshoz való hozzáférést, javíthatja az egészségügyi eredményeket és csökkentheti a társadalom általános egészségügyi költségeit.
Annak érdekében, hogy az egyének hozzáférhessenek saját adataikhoz és ellenőrizhessék azokat, nemcsak az adatok rendelkezésre bocsátására kell összpontosítani, hanem olyan infrastruktúra kiépítésére is, amely megkönnyíti az adatok zökkenőmentes megosztását - hozzájárulás alapján - az érintett partnerek között, függetlenül attól, hogy ezek magán- vagy közintézmények.
A köz- és magánszektor közötti jobb digitális kapcsolat nem csak az egyének felhasználói élményét fogja javítani. Biztosítani fogja a hatékony adminisztratív eljárások elérhetőségét is mind a köz-, mind a magánszervezetek számára, ami az egészségügyi ágazatot sújtó erőforrás-hiányt figyelembe véve elengedhetetlen.
A javaslat jó irányba tett lépés, de fontos figyelembe venni, hogy a különböző tagállamok eltérő fejlettségi szinten állnak az egészségügyi ellátás digitalizációjával kapcsolatban. A szövetség szerint alapvető fontosságú, hogy a javaslat ne vezessen be olyan intézkedéseket, amelyek aláássák az egészségügy digitalizálásának fejlett szintjével rendelkező tagállamokban már bevezetett kezdeményezéseket, amelyek lehetővé teszik az egyének számára, hogy megosszák adataikat az általuk választott szervezetekkel.