Lengyelországban a büntetőpontokhoz kötnék a kgfb díjakat
2022.08.25

A lengyel járművezetők közel harmada úgy véli, hogy a 30 km/órás sebességtúllépés nem jelent veszélyt, holott ez a közúti balesetek egyik fő oka, közvetlenül az elsőbbségadás kikényszerítése után – derül ki a Lengyel Biztosítási Kamara (PIU) által szervezett legutóbbi vezetéstechnikai tudatossági felmérésből.

Ugyanakkor a gyorshajtást biztonságosnak tartó sofőrök többsége egyetért azzal, hogy azoknak, akik rendszeresen büntetőpontokat kapnak emiatt, többet kellene fizetniük a felelősségbiztosításért.

A PIU 2022 májusában és júniusában végzett második felmérése azt mutatja, hogy a lengyel járművezetők saját magukról kialakított képe nem sokat változott az elmúlt két évben. Az elemzésből kiderül, hogy:

  • A válaszadók 96%-a jó sofőrnek minősítette magát, és 82%-uk állította, hogy manőverek végrehajtásakor mindig pontosan felméri az útviszonyokat.
  • 59%-uk az átlagnál jobbnak tartja járművezető képességeit.
  • A válaszadók több mint fele (52%) állította, hogy lehet gyorsan és biztonságosan vezetni, ami 3 százalékpontos csökkenést jelent.
  • 53% úgy vélte, hogy a tapasztalt járművezetők képesek nagy sebességgel vezetni a járművet anélkül, hogy balesetet okoznának (ez 2 százalékpont csökkenés).
  • A 2020-as évhez hasonlóan a lengyel járművezetők által elkövetett három leggyakoribb szabálysértés a következő: gyorshajtás városban (18%), kézben tartott telefonhívások (13%) és gyorshajtás városon kívül (12%).

A rendőr-főkapitányság adatai szerint 2021-ben több mint 22,8 ezer közúti baleset történt, amelyekben több mint 2,2 ezer ember halt meg és 26 ezer megsérült.

A PIU felméréséből kiderül, hogy a lengyel sofőrök nagyon toleránsak a szabályszegéssel szemben. Akár azt is elfogadhatónak tartják, hogy közvetlenül a gyalogátkelőhelyen való áthaladás előtt egy másik személygépkocsit megelőzzenek - két év alatt 16-ról 19%-ra nőtt ezen szabályszegés toleranciája.

„Még mindig a halálos közúti balesetek számát tekintve a hírhedt országok között vagyunk. Az oktatás, a megelőzés és a megfelelő mértékű büntetés azok az elemek, amelyek szükségesek a közúti balesetek számának csökkentéséhez. A közúti visszaesőket fegyelmező tényező lehet a felelősségbiztosítási díj összegének a bírságokhoz és büntetőpontokhoz való kötése is, amire már évek óta törekszünk" - mondta J. Grzegorz Pradzynski, a PIU igazgatótanácsának elnöke.