Drágább a kötelezõ, de még mindig veszteséget hoz
2016.07.28
A kötelezõ még mindig ráfizetéses üzletág a biztosítóknál. A kamionok és a buszok gyakran okoznak balesetet, a nagymotorok ritkán, de akkor nagy kár keletkezik - írja a VG.hu.

Hiába drágult sokat a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítás (kgfb), ez az üzletág még mindig veszteséget termel a biztosítóknak. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adatai szerint tavaly csaknem 4,48 millió kgfb-szerzõdés volt a hazai piacon, ezek után 105,8 milliárd forintnyi díjat szedtek be a biztosítók. Az átlagos éves díj így – a 30 százalékos baleseti adó nélkül számolva – 23 633 forint lett, ami 15 százalékkal magasabb a 2014-esnél.

Ez az áremelkedés sem volt elegendõ azonban ahhoz, hogy biztosítástechnikai szinten nyereségessé váljon a kötelezõ biztosítás: a szektor több mint 7,7 milliárd forintos veszteséggel zárta az évet.

Ez egyébként lényegesen jobb a 2014-es és 2013-as eredményhez képest, tavalyelõtt ugyanis 11,8 milliárd, 2013-ban pedig 18,7 milliárd forintos mínuszt hozott össze ez az üzletág. Az idén pedig az eddigi adatok alapján tovább javulhatnak az eredmények. A kgfb-díjak ugyanis 20-25 százalékkal magasabbak az egy évvel korábbinál, és az árverseny is csökkent valószínûleg, miután az Astra kiszállt a piacról.
Nem csak a díjbevétel nõ azonban a biztosítóknál, a károkra is egyre többet kell fizetniük. Tavaly a tárgyévi károkra 32,6 milliárd forintot fizettek ki, ez 7 százalékkal több, mint 2014-ben. A függõkár-tartalék eközben 9 százalékkal 33,8 milliárd forintra nõtt. A felmerült, de még be nem jelentett károkra is 11 százalékkal több, 15,6 milliárd forintos tartalékot képeztek a biztosítók. A teljes kárfelhasználás így megközelítette a 89 milliárd forintot.

A friss adatokból az is kiderül, egyre több magyar jár nagy autóval. A legtöbb kgfb-t még mindig 51–70 kW teljesítményû kocsira kötik meg, több mint egymillió szerzõdés esik ebbe a szegmensbe. A kisebb teljesítményû autók száma azonban rohamosan fogy, míg a nagyobbaké nõ. Például tavaly már több mint 29 ezren jártak 180 kW-osnál is nagyobb teljesítményû autóval, kétszer annyian, mint 2013-ban. A statisztikák szerint pedig minél erõsebb motorú autót használ valaki, annál több kárt okoz, a 100–180 kW-os autóknál a kárgyakoriság 4,3 százalék fölött van, a még nagyobb kocsiknál pedig meghaladja a 4,5 százalékot is. Az átlagosnál kisebb, 50 kW alatti autóknál viszont bõven 3 százalék alatt van a kárhányad. Egy átlagos károkozó személyautós egyébként 420 ezer forint körüli kárt okoz, de minél nagyobb autóval jár, jellemzõen annál nagyobb a kár.

A legveszélyesebben egyébként a kamionosok és a buszsofõrök közlekednek. Tavaly nagyjából minden negyedik kamion okozott úgy kárt, hogy õ volt a hibás. Ezek ráadásul jellemzõen nagyok, átlagosan egymillió forint fölötti értékûek. A buszoknál a kárhányad 14,4 százalék fölött van, a troliknál meghaladta a 36,7 százalékot. Az okozott károk átlagos értéke azonban kisebb, mint a kamionoknál, egy karambolozó busz átlagosan 521 ezer, egy troli pedig 288 ezer forintos kárt okozott tavaly.

A motorosok továbbra is jó biztosítós ügyfélnek számítanak, a kárgyakoriság náluk rendkívül alacsony, a 0,6 százalékot sem éri el. A nagy motorokat vezetõk egyébként gyakrabban okoznak kárt, mint a kis robogókon ülõk. Ha viszont egy motoros hibás félként balesetet okoz, az sokba is kerül. Az áltagos motoros kgfb-károk értéke 660 ezer forint, a 70 kW-osnál nagyobb gépekkel viszont átlagosan csaknem egymillió forintos kárt okoznak a felelõtlen vezetõk, ennél csupán a kamionos balesetek után nyújtanak be nagyobb számlákat a biztosítóknak.