Rekord jövedelmezõség az autóiparban, de az iparág növekedése lassul – állítja a Roland Berger tanulmánya
2016.09.28
Rekord jövedelmezõség az autóiparban, de az iparág növekedése lassul – állítja a Roland Berger tanulmánya

A tanulmány során több mint hatszáz nemzetközi autóipari beszállító teljesítménymutatóit vizsgálták meg, amely alapján látható, hogy az autóiparban 2010-ben elindult növekedés – melynek haszonélvezõi a beszállítók voltak - megtorpant. Az árbevétel 2015-ben már jóval alacsonyabb volt, mint korábban. „Az autóipari beszállítók elsõ látásra jó formában voltak, rekord nyereséggel,” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetõje. „ám a lassuló bevétel-növekedés mellett a jövõben meg kell birkózniuk az egész világon erõsödõ piaci bizonytalansággal és szembe kell nézniük a forradalmi technológiai változásokkal is.”

A globális jármûgyártás mérsékelten növekszik

A Lazard és Roland Berger közös tanulmánya szerint a globális jármûgyártás 2016-tól mérsékelten, éves szinten mintegy 2 százalékkal fog nõni. „A beszállítóknak új alapokra kell támaszkodniuk, hogy stabilizálni vagy növelni tudják a profitot és továbbra is felkészültnek kell lenniük a váratlan makrogazdasági eseményekre, amelyek jelentõs kereslet-csökkenéshez vezethetnek”- nyilatkozta Christof Söndermann, a Lazard Igazgatója. A kínai piacon eddig tapasztalt kétszámjegyû növekedés mára a múlté, nagyon kérdéses a piac alakulása Brazíliában és Oroszországban. A Brexit is újabb bizonytalanságot hoz Európába.

Az autóipar történelmi változások elõtt áll

„Elõre tekintve, az utóbbi idõszak történései egyértelmûen azt jelzik, hogy a globális autóipar a történelem legradikálisabb változása elõtt áll”- mondja Söndermann. A technológiai trendek és az új üzleti modellek az autók használatában lehetõségeket ígérnek a beszállítók számára az elkövetkezõ tíz évben – azonban az, hogy mikor és hol tárulnak fel ezek a lehetõségek, egyelõre bizonytalan. A teljes piac értéke a 2015-ös 700 milliárd euróról várhatóan 850 milliárd euróra nõ 2025-re, de a profit eloszlása a meglévõ szegmensek és akár új piaci szereplõk között lényegesen módosulni fog. Az erõátviteli berendezések területén az e-mobilitás fejlõdése kap lendületet. Mert bár még sok a technológiai akadály és nincsenek a fogyasztókat meggyõzõ üzleti esettanulmányok, a helyi, országos és nemzetközi hatóságok emissziós szigorításai várhatóan gyorsítják a fejlõdést. „Arra számítunk, hogy az elektromos jármûvek piaca hét-tízszeresére nõ a következõ évtizedben – ami a potenciális elektronikus erõátviteli berendezések iránti kereslet jelentõs növekedéséhez vezet, miközben a hagyományos belsõ égésû motor egyre inkább általános árucikké válik.” – mondta Schannen Frigyes. A gépjármû-vezetést támogató alkatrészek piaca ötszörös növekedés elõtt áll, az iparág értéke 2025-re eléri a 30 milliárd eurót, s ezért kiélezett verseny várható, különösen a technológiai óriások között.

Növekvõ nyomás és komplexitás az erõátviteli beszállítók világában

Az egyre bonyolultabb és költségesebb erõátviteli berendezések, valamint az e-mobilitás lassú elterjedése miatt a beszállítók üzemi eredménye az iparági átlag alá, 6,9 százalékra csökkent. Ezzel szemben az alvázak beszállítói profitáltak a gépjármû-vezetést támogató rendszerek elterjedésébõl és 7,7 százalékos üzemi eredménynövekedéssel a gumiabroncs-gyártók mögé kerültek az iparági ranglistán. Nemcsak szakterületenként, de régiónként is jelentõsek a különbségek. Míg az európai beszállítók jelentõsen profitálnak technológiai fölényükbõl, addig a kínai beszállítók eredménye visszaesett az erõsödõ hazai verseny miatt. Terméktõl és régiótól függetlenül, a siker kulcsa az innováció – de nem feltétlenül ez az egyetlen tényezõ. „Az innovátorok átlagosan 2 százalékkal elõzik meg a feldolgozói specialistákat a jövedelmezõség terén” – magyarázta Schannen Frigyes. Ennek ellenére a vezetõ feldolgozó specialisták olyan profit margint is elérhetnek, mint a vezetõ termékfejlesztõk. 

A portfoliókezelés jelentõsége nõ

Annak érdekében, hogy az egyre kiszámíthatatlanabb és gyorsan változó környezetben sikeresek legyenek, a beszállítóknak rugalmasabbnak és agilisabbnak kell lenniük.. „Már nem elég csak a hagyományos területek fejlesztésére összpontosítani” - mondja Schannen - „A haszon az új technikai területekrõl érkezik és a beszállítóknak olyan szereplõkkel kell majd versenyezniük, amelyek nem az autóiparból jönnek.” Az aktív portfóliókezelés jelentõsége tovább nõ, mivel a beszállítók kénytelenek újragondolni alapvetõ kompetenciáikat és alkalmazkodni az új technológiákhoz. Mindazonáltal az akvizíciós növekedés egyre nehezebbé válik, ahogy nõ a verseny a potenciálisan felvásárolható cégekért és a magas árszintekért. „Ha a jármûhasználók következõ generációjára gondolunk, a tervezés és az innovatívabb termékfejlesztési szemlélet kulcsfontosságú lesz.” - foglalta össze Schannen Frigyes.

A tanulmányt letöltheti itt: www.rolandberger.com/pressreleases