Az elmúlt idõszak eredményeinek tükrében eddig sikeresnek mondható az Magyar Nemzeti Bank 2013 óta alkalmazott, megváltozott felügyeleti módszertanának alkalmazása. Habár az új megközelítés egyes elemei még formálódnak, már most jól látszanak annak pozitív szektorra gyakorolt hatásai, tudhattuk meg az MNB alelnökének, a Monetáris Tanács tagjának elõadásából. Az MNB felügyeleti munkája alapvetõen négy elemre épül, melyek közül az egyik legjelentõsebb szemléletváltást az a tényezõ hozta, hogy immár nem csak prudenciális szempontok alapján vizsgálja az érintett intézmények mûködését, hanem kiemelt figyelmet kap a tisztességes szolgáltatói magatartás is, azaz a fair szemlélet nem lehet ellentétes a profittal. Ennek elérésében kulcsszerepet kap a hatósági mûködés megváltozása is, azaz a szigorú, de alapvetõen konzultatív, a piaci szereplõkkel folytatott párbeszédre alapozott mûködés, és a bírságok helyett az ajánlások alkalmazása, a világos elvárások megfogalmazása. Ugyancsak érdemes megjegyezni a preventív, elõretekintõ szemlélet érvényesülését, vagyis az ügyfélérdek védelmében tett korai beavatkozások fontosságát. Utóbbira kiváló példa a közelmúltban az Astra biztosító csõdje által kiváltott negatív hatások csökkentését eredményezõ, a MABISZ aktív közremûködésével végzett közös munka. Az új megközelítés egyelõre csak részben megvalósult eleme a digitalizációs fordulat, melynek célja a legkorszerûbb technológiák alkalmazása az adatbázisépítés és elemzés, az informatikai auditok, a kapcsolattartás területein, s melynek része egy átfogó, komplex informatikai rendszer kiépítése is.
MInt azt Windisch László elmondta, a biztosítók várakozásai az esetek legnagyobb részében beigazolódtak. egyedül a kkv biztosítások esetében nem sikerült ez elvárásoknak megfelelõen növekedni. Egyébiránt azonban sikeresnek mondható az idei év, habár egyelõre csak az elsõ féléves adatok állnak rendelkezésre, ezek mindenképpen bizakodásra adnak okot. Az élet és a nem élet ágak is egyaránt növekedni tudtak mind szerzõdésszám, mind díjbevétel szempontjából az elõzõ év azonos idõszakával összehasonlítva. Az MNB várakozásai szerint nem lehetetlen, hogy 2018-ra 900 milliárd körül alakuló díjbevétellel számolhat majd a biztosítási piac. A szektor tõkehelyzete ugyancsak stabil, a tõkefeltöltöttség a legfrisebb adatok szerint 210 százalékos, mely ideális körülményeket teremt arra is, hogy a szakma által legnagyobb kihívásoknak tekintett digitalizáció, illetve az etikus életbiztosítási koncepció követelményeinek való megfelelés problémaköreire kellõ alapossággal fel lehessen készülni.
Az alelnök szerint az ugyancsak az egyik legnagyobb aggodalomra okot adó faktor, a Szolvencia II megfelelés hazai története abszolút sikernek tekinthetõ: Az Európai Unióban egyedüliként, 100 százalékos lefedettséget sikerült elérni az átállás során, jelentõs validációs hiba nélkül. Ebben a tekintetben azonban még nincs vége a tennivalóknak, november 30-án jár le az ORSA jelentés határideje, ezután pedig a saját szoftverrõl történõ adatszolgáltatást kell megoldani, mivel az EIOPA által biztosítotté csak 2017-ig használható.
Az etikus életbiztosítás koncepciójáról szólva Windisch László elmondta, annyiban jogosak az aggodalmak, hogy egy igen komoly mértékû átállásról van szó, mely várhatóan alapvetõen felforgatja majd a piacot, új generációs termékpaletták sora jelenik majd meg. Habár a szakmai félelmek érthetõk egyes pontokon, úgy véli ezek idõvel alaptalannak bizonyulnak majd. Példaként hozta azt a kritikát, ami az életbiztosítás elsõ idõszakának csökkenõ profitabilitását hangsúlyozza. Véleménye szerint ez valóban így van, ugyanakkor más pozitív hatások, így például a jobb megtartási arány, a növekvõ ügyfélelégedettség következtében hosszú távon azonos profitra lehet majd számítani, ráadásul pozitívabb ügyfélpercepció mellett. Az alelnök elõadását a még javában formálódó, egyelõre csak a tervek között szereplõ Fogyasztóbarát Szolgáltató védjegy bejelentésével zárta. A koncepció alapvetõen a fogyasztói érdekeknek az átlagosnál jobban, szigorú feltételrendeszereknek megfelelõ szolgáltatóknak járó szolgáltatóknak járna, kialakításában hangsúlyozottan számít a MABISZ közremûködésére is,