Egyre több kényelmet várnak el a biztosítási ügyfelek
2023.01.02

A fogyasztók kezdik ugyanazt a kényelmet keresni a biztosítások esetén, mint életük más területein. Ez derül ki a Guidewire jelentéséből, amely azt is megállapította, hogy a biztosítási ügyfelek nyitottak a kockázatokat mérséklő új szolgáltatásokra, és úgy vélik, hogy a biztosítóknak proaktívan kellene kezelniük az éghajlatváltozást.

A Guidewire megbízásából készült felmérésben 1000, 18 és 55 év közötti biztosítási ügyfelet kérdeztek meg meg biztosítási preferenciáikról. Ebből az derült ki, hogy a biztosítási ügyfelek kezdenek elgondolkodni azon, hogy biztosítási szerződésük hogyan illeszkedik életmódjukhoz.

Bár a megkérdezetteknek csak 12%-a rendelkezett használatalapú biztosítással (UBI), az emberek 54%-a látja ennek értékét. Az ilyen biztosítással rendelkezők körében az volt a fő ok (37%), amiért ezt választották, hogy a biztosítás illeszkedik az életmódjukhoz.

Ami a kockázatokat mérséklő proaktív szolgáltatásokat, például a csőtörés érzékelést illeti, a megkérdezettek közül tízből több mint hatan (61%) azt mondták, hogy szeretnének ilyen szolgáltatást igénybe venni, ha a biztosítójuk kínálná.

Az egyéb kockázatokat illetően, melyekkel kapcsolatban az ügyfelek a legnagyobb nyugalommal osztanák meg adataikat a biztosítójukkal, hogy az segítsen a kockázatok csökkentésében, 21% említette vízszivárgást érzékelő szenzorok adatait, a gépjárművezetésre (20%) és a házi fűtési rendszerekre (19%) vonatkozó adatokat.

Mindezek ellenlére a megkérdezettek kevesebb mint negyede (24%) véli úgy, hogy az, hogy a biztosítók több adatot gyűjtenek, javítja a szolgáltatásokat és csökkenti az árakat. 28%-uk nem érti, hogy a biztosítók miért érzik úgy, hogy ilyen mennyiségű adatra van szükségük ügyfeleikről; ezt a magánélet megsértésének tekintik. Több mint egyharmaduk (36%) érti, hogy a biztosítók miért akarnak adatokat gyűjteni, de jobban örülnének, ha inkább nem tennék ezt.

Mindebből kiderül, hogy a biztosítóknak először el kell nyerniük az adatgyűjtéssel kapcsolatban bizonytalan fogyasztók bizalmát, ha sikeresek akarnak lenni. A fogyasztók ma már sokkal tájékozottabbak a magánéletükkel és a róluk szóló adatgyűjtés módjával kapcsolatban, ami azt jelenti, hogy a biztosítóknak gyorsan bizalmat kell építeniük, ha meg akarják tartani és növelni akarják üzleti tevékenységüket.

A biztosítók új szolgáltatásokkal vagy szorosabb szegmentálással igyekeznek a nyereségüket növelni, de az ezen szolgáltatások alapjául szolgáló adatgyűjtés engedélyezése nélkül ezek a kísérletek nem lesznek igazán sikeresek.

Segíteni kell az ügyfeleket annak megértésében, hogy az adatok gyűjtése és felhasználása hogyan segíti őket. Az előnyök, például a személyre szabás megismertetése legalább olyan fontos befektetés, mint a fejlett AI modellek vagy IoT-megoldások fejlesztése. Egyik sem lehetséges a másik nélkül.

A kutatásból az is kiderült, hogy a biztosítási ügyfelek is kezdik úgy gondolni, hogy a biztosítóknak lépniük kellene az éghajlatváltozással kapcsolatban.

  • A brit biztosítási ügyfelek leginkább úgy vélik, hogy a biztosítóknak nyereségük nagyobb részét kellene környezetvédelmi projektek és fenntartható induló vállalkozások támogatásába fektetniük (33%).
  • Spanyolországban is ez a legnépszerűbb opció (37%), míg Németországban a biztosítási ügyfelek leginkább úgy gondolják, hogy a biztosítóknak a globális piacokon betöltött pozíciójukat arra kellene használniuk, hogy befolyásolják a szennyező vállalatok tevékenységét, de nem szabadna elhatárolódniuk tőlük (31%).
  • Franciaországban a legjobb megoldásnak azt tartják, hogy a károsodott vagyontárgyak cseréje helyett azok javítására összpontosítsanak (33%).
  • A brit fogyasztók legalább kétszer nagyobb valószínűséggel gondolják úgy, hogy az éghajlatváltozás elleni küzdelem nem a biztosítók felelőssége: az Egyesült Királyságban a válaszadók 30%-a van ezen a véleményen, Franciaországban (15%), Németországban (14%) és Spanyolországban (13%).
  • A francia (44%), spanyol (44%) és német (53%) ügfelek sokkal nagyobb valószínűséggel kötnek öko-biztosítást - amelynél a biztosítás drágább, és a plusz pénzt a biztosított tevékenység során keletkezett szén-dioxid-kibocsátás ellentételezésére fordítják.  Ez az arány az Egyesült Királyságban 31%.

Az elmúlt tizenkét hónapban Európa- és világszerte bekövetkezett súlyos időjárási események miatt a biztosítóknak egyértelműen szerepet kell vállalniuk az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. Bármilyen lépést is tesznek a biztosítók, világosnak és átláthatónak kell lenniük, és meg kell mutatniuk, hogy milyen változást érnek el. Ily módon demonstrálhatják, hogy a biztosítótársaságok mennyire pozitív szerepet játszanak az életünkben, ami túl gyakran észrevétlen marad.