Jó hír: pénzügyi tudatosság terén már közel a nõi-férfi egyenjogúság
2017.03.07
Miben különböznek a nõk és a férfiak, ha pénzügyekrõl van szó? A nõk jobban odafigyelnek kiadásaikra és megtakarításaikra, mint a férfiak. Pénzügyekrõl tájékozódni a többség az interneten szeret, ám a nõk szívesebben fordulnak tanácsért biztosítójukhoz, bankjukhoz. A családon, párkapcsolaton belül a pénzügyi döntésekbe a nõk gyakrabban vonják be partnerüket, mint a férfiak, ám az eltérés viszonylag csekély mértékû – derült ki a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. megbízásából végzett nõnapi felmérésbõl, amely a nõk és férfiak eltérõ pénzügyi szokásait vizsgálta, és amely számos közkeletû tévhitet cáfol.

Igaz-e az a sztereotípia, hogy a pénzügyekkel, biztosításokkal kapcsolatos döntéseket többségében a férfiak hozzák meg, mert õk „jobban értenek a pénzhez”? Leegyszerûsítve erre a kérdésre kereste a választ a CIG Pannónia friss kutatása. Az idei nõnap egyik jó híre, hogy ez az állítás így nem igaz. A mai magyar társadalomban pénzügyi tudatosság és döntéshozatal szempontjából már majdnem megvalósult a nõi-férfi egyenjogúság.

A CIG Pannónia kutatása kimutatta: a magyarok döntõ többsége valamilyen szinten odafigyel a pénzügyeire (95 százalék), ám a férfiak mindössze 54, a nõk 59 százaléka állította, hogy rendszeresen számon tartja kiadásait és megtakarításait. A közhiedelemmel ellentétben a nõk és a férfiak egyforma arányban (73 illetve 72 százalék) vesznek részt a rájuk vonatkozó anyagi természetû kérdések eldöntésében. A megkérdezettek mintegy fele teljesen önállóan hozza meg pénzügyi döntéseit, és a párkapcsolatban élõk közel 40 százaléka is egyedül dönt. Ugyanakkor a kapcsolatban lévõ nõk szívesebben vonják be partnerüket a döntésbe, 41 százalékuk számít párja véleményére, míg ez az arány a férfiaknál csupán 31 százalék.

Az internet hatalma
Pénzügyekkel kapcsolatban általánosságban a férfiak háromnegyede, míg a nõk valamelyest kisebb aránya, 68 százaléka szokott tájékozódni. Lényeges különbség van ugyanakkor abban, hogy melyik nem honnan tájékozódik. Nem meglepõ módon a férfiak és a nõk is leginkább az interneten szeretnek információt gyûjteni, ám míg a férfiak közel fele, addig a nõk mindössze harmada böngészi a világhálót, ha többet szeretne tudni az éppen aktuális pénzügyi kérdésekben. Ugyanakkor a nõk számára csak úgy, mint a hétköznapi életben, itt is fontosabb a személyes kontaktus és a beszélgetés: 32 százalékuk veszi fel a kapcsolatot bankjával, biztosítójával vagy kérdezi meg párját, ismerõsét, rokonát, ha pénzbeli tanácsra van szüksége, míg ez az arány a férfiaknál mindössze 24 százalék.

A nõknek is fontos a biztosítás
Abban szinte mindenki egyetért, hogy érdemes biztosítást kötni. A biztosítások terén az anyagi javak az elsõdlegesek, mindkét nem tekintetében a legfontosabb a vagyontárgyak és az ingatlanok védelme. A férfiaknál ez az arány 50 százalék, míg a nõknél némileg kevesebb, 47 százalék. Az életbiztosításokat nagyjából minden ötödik ember hasznosnak tartja. A nõk nagyobb fokú óvatosságát mutathatja, hogy 21 százalékuk szerint érdemes életbiztosítást, valamint balesetek, betegségek esetére biztosítást kötni, míg ez az arány a férfiaknál valamelyest kevesebb, átlagosan 18 százalék.

Párnacihában vagy bankszámlán parkol a pénz
A felmérés szerint a nõk kicsit kevesebb, a férfiak pedig valamivel több mint háromnegyede rendelkezik megtakarítással. A befektetési eszközök használata tekintetében mindkét nem óvatos, hatoduk otthon tart készpénzt forintban, felük pedig bankszámlán lekötés nélkül tartja pénzét. A férfiaknak némileg több befektetésük van, ám az eltérés nem jelentõs a nemek között. Annál érdekesebb ellenben, hogy mintegy kétszer annyi férfi rendelkezik forint alapú lekötött betéttel és tartós befektetési számlával, mint nõ. Bár az életbiztosítást a hölgyek valamelyest hasznosabbnak tartják, a gyakorlatban azonban mégis több férfi rendelkezik befektetéshez kötött életbiztosítással.

„Örömmel tapasztaljuk, hogy szinte a teljes a magyar lakosság figyelmet és idõt szán pénzügyei alakulásának követésére. A kutatás eredménye azt mutatja, hogy napjainkban sem a tájékozottság, sem az anyagi kérdések kezelése terén nincsenek igazán szembeötlõ különbségek nõk és férfiak között. Az öngondoskodás és a pénzügyi tudatosság javulását mutatja, hogy a lakosság közel 90 százaléka alapvetõen hasznosnak tartja bármilyen típusú biztosítás megkötését” – mondta Sallai Linda, a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. termék- és üzletfejlesztési igazgatója a kutatás eredményeit értékelve.