A használat alapú termékek a gépjármû-biztosítások jelenleg leggyorsabban növekvõ szegmensét jelentik világszerte: egyes becslések szerint 2020-ra a telematikai típusú termékekbõl származó díjbevételek globálisan elérhetik az 50 milliárd dollárt, a szerzõdések száma pedig a 100 milliós darabszámot. Az elmúlt évek tendenciáját követõ, globális díjbevétel növekedés túlnyomó részét a fejlõdõ régiók jelentõs megerõsödése, illetve a jelenleg is élenjáró Észak-Amerika és Európa piacai fogják leginkább kitenni.
A használat alapú gépjármû biztosítási termékek elterjedésének és fejlesztésének ütemét jól mutatja, hogy míg 2013-ban 17 országban 155 aktív UBI termék volt elérhetõ, addig 2015 év végére már 34 országban 204 db használat alapú gépjármû-biztosítási terméket lehetett beazonosítani világszerte.
„Azok a biztosítók, akik idõben tervezik meg UBI programjukat, jelentõs piaci elõnyre tehetnek szert, mivel elsõ kézbõl származó információval rendelkeznek majd az ügyfeleik vezetési mintájára vonatkozóan. A megfelelõ adatok begyûjtése a biztosítási termékek pontosabb árazását és pozícionálását támogatja, a telematikai berendezés segítségével szerzett információk alapján a biztosítók nemcsak a szegmentációjukat javíthatják, ami hosszú távon a nyereségességet javíthatja. Meglátásunk szerint a legnagyobb kihívást jelenleg a telematikai berendezések által begyûjtött, hatalmas méretû adatmennyiség tárolása és az adatok harmadik félnek történõ kiadása jelentheti” – emelte ki Mérth Balázs, a Deloitte Zrt. pénzintézetekért felelõs partnere.
Az autókba épített telematikai berendezés a begyûjtött és elemzett adatoknak köszönhetõen például különbséget tud tenni két, hasonló biztosítási csomaggal rendelkezõ vezetõ között: ha az egyik tizedannyi utat tesz meg, vagy kevésbé zsúfolt idõszakban vezet, a biztosítónak lehetõsége van a tapasztalati információk alapján a fennálló kockázatnak megfelelõ árat meghatározni a biztosított számára.
A kárrendezési folyamat technológia általi átalakulása ezen túl még további elõnyökkel is járhat: a káresemény bekövetkeztét például a gyorsulási adatok (pl. gravitációs erõ vagy fékerõ) hirtelen változásából a berendezés azonnal képes jelezni, amire azonnal reakció adható a biztosító részérõl (például SMS küldése az ügyfél számára az esetleges probléma megoldására, rendõrség értesítése a gépjármû ellopása esetén, segélyhívás indítása baleset esetén stb.) Ezáltal a kárbejelentési folyamat lerövidülhet, a biztosító kárrendezési folyamata pedig optimalizálhatóvá válik – arról nem is beszélve, hogy a gyorsabban továbbított segítségnyújtás sok esetben akár életeket is menthet.
„Az UBI szisztémájú biztosítás a biztosítók kárráfordítására is pozitív hatással lehet, hiszen a rögzített adatok alapján visszaellenõrizhetõek lesznek a valós és valótlan károk, ebbõl következõn pedig az esetleges biztosítási csalásoknak is elejét lehetne venni” – tette hozzá Mérth Balázs.
Hazai helyzet
A magyarországi piac mérete miatt a telematikai szolgáltatások területén szerzett tapasztalatok egyelõre elenyészõek, hiszen a KGFB szigorú szabályrendszere miatt hasonló kiegészítõ szolgáltatás csak Casco mellé köthetõ. A hazai piacon uralkodó erõs díjverseny mellett nehéz a szolgáltatás bevezetéséhez megfelelõ kedvezmények biztosítása, valamint egyelõre az ügyfelek hajlandósága is alacsonynak mutatkozik a telematikai szolgáltatáshoz szükséges speciális készülék megvételére.
„A hazai jármûpark összetétele, az autóimportálási lehetõségek magas kihasználtsága és a lakosság árérzékenysége vélhetõen mind-mind olyan tényezõk, melyek egyelõre hátrányosan befolyásolják a telematikai alapú biztosítási szolgáltatások magyarországi terjedését. Mindazonáltal egy megfelelõ piackutatással meg lehetne találni azt a megoldást, mely a leginkább kiszolgálná a hazai lakosság igényeit. Meggyõzõdésünk, hogy a telematikai megoldások biztosításokkal történõ ötvözése a megfelelõ technikai feltételek igénybevétele, a biztosítók és ügyfelek számára egyaránt kifizetõdõ díjazás kialakítása mellett népszerû szolgáltatási formaként lenne értékesíthetõ a magyarországi biztosítási piacon is” – hangsúlyozta Mérth Balázs.