Áruházak is segítenek a felelõs háztartási gazdálkodás és hitelfelvétel érdekében
2017.04.03
Az MNB és öt országos kereskedelmi áruházlánc friss együttmûködési megállapodása révén az ügyfelek vásárlásaik helyszínén, s az áruházak kommunikációs csatornáin is kapnak a pénzügyi tudatosságot fejlesztõ információkat, például a háztartási költségvetés megtervezésérõl, s a felelõs hitelfelvételrõl. A jegybank a civil szervezetek és a felsõoktatási hallgatók mellett így újabb partnerekkel erõsíti a pénzügyi fogyasztóvédelmet.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központja együttmûködési megállapodást kötött az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt.-vel, a CBA és Príma Áruházlánccal, a MediaMarkt áruházlánccal, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.-vel és a TESCO-Global Áruházak Zrt.-vel a pénzügyi fogyasztóvédelem erõsítése érdekében. Az áruházláncok társadalmi felelõsségvállalási stratégiájuk keretében vesznek részt a programban.

Az együttmûködés során a jegybank és az áruházláncok – az év egészében, illetve egy-egy idõszaki fogyasztóvédelmi kampányához kötõdõen – pénzügyi fogyasztóvédelmi tájékoztató kiadványokat (így az MNB Pénzügyi Navigátor füzetét) tesznek elérhetõvé az ország közel 800 kereskedelmi egységében, illetve kihelyezett plakátokkal, táblákkal hívják fel a figyelmet a vásárlási helyszíneken a pénzügyi tudatossághoz kötõdõ üzenetekre. Több áruházlánc emellett online oldalain, közösségi médiafelületein, illetve saját terjesztésû újságjaiban, kiadványaiban is közvetíti az ügyfelek számára hasznos pénzügyi, fogyasztóvédelmi üzeneteket.

Az MNB idén a húsvéti idõszakban lakossági kampány keretében hívja fel a figyelmet a bevásárlóközpontok segítségével a háztartási pénzügyi tervezés, a felelõs hitelfelvétel és a tudatos hitelkártya-használat fontosságára, illetve a fogyasztási hitelek, gyorskölcsönök jellemzõire. A kiadások megtervezésével elkerülhetõk a fizetési nehézségek, rendszeres megtakarítással pedig a nem várt, nagyobb összegû költségek is fedezhetõk.

Az MNB gyorsfelmérése szerint 2016-ban a legnagyobb hazai kereskedelmi áruházakban havi több mint 12 ezer darab fogyasztási hitelszerzõdést közvetítettek a vezetõ hazai hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások ügynökei. A fogyasztási hitelek volumene és az új szerzõdések darabszáma folyamatosan nõtt az elmúlt idõszakban.

A jegybank ezt követõ nyár eleji kampányának témája az utazáshoz kötõdõ pénzügyek – (utas)biztosítások, bankkártyák, pénzváltási tudnivalók – lesznek, míg az õszi iskolakezdési figyelemfelhívó akció a diákok pénzügyeivel kapcsolatos fontos fogyasztói információkat összegzi. Az MNB idei év végi kampánya a „karácsonyi” hitelek és a (gépjármû)biztosítások jellemzõit világítja meg – ugyancsak az áruházláncok segítségével.

A pénzügyi tudatosság fejlesztését, mint célkitûzést a Gazdasági Együttmûködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) által 2010-ben és 2015-ben elvégzett pénzügyi kultúra kutatási eredményei is indokolják. A 30 országban – köztük Európában és a kontinensen kívül is – elvégzett felmérés szerint hazánk felnõtt lakosságának egy része nem kellõ körültekintéssel tervezi pénzügyeit, s a fontosabb döntések elõtt sem tájékozódik alaposan. Kiderül az is, hogy a megkérdezettek csupán kevesebb mint fele rendelkezik pénzügyi célokkal, s tervez tudatosan elõre a nyugdíjas évekre, lakáscélra vagy a gyermekek iskoláztatására. Mindez arra mutat rá, hogy a pénzügyi tudatosság fejlesztése során az alapvetõ pénzügyi információk mellett a mindennapi életben hasznos tudnivalók átadása is fontos, lehetõleg a fogyasztók minél szélesebb köréhez eljutva.

A mostani együttmûködési megállapodások révén a jegybank – a civil szervezetek és a felsõoktatási hallgatók mellett – újabb partnerekkel erõsíti a pénzügyi fogyasztóvédelem ügyét. A jegybank a pénzügyi fogyasztók érdekében nyitott további kereskedelmi partnerekkel is hasonló megállapodásokat kötni.