Tudatosabbá váltak a fogyasztók
2017.04.28
Az idei elsõ negyedévben javuló fogyasztóvédelmi tájékozottságot és a panaszok számának növekedésében is megmutatkozó erõsödõ fogyasztói tudatosságot, ugyanakkor kissé csökkenõ bizalmat jelez a Fogyasztóvédelmi Index – számol be a mutatót kidolgozó CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó.

Elsõ ízben ad számot a vásárlók fogyasztóvédelmi attitûdjeinek negyedéves változásairól a CP Contact által kidolgozott Fogyasztóvédelmi Index. A fogyasztóvédelmi tanácsadó cég havonta ismételt piackutatásainak eredményein alapuló indikátor egyaránt kiterjed a fogyasztói tudatosság, illetve a kereskedõkkel szembeni bizalom változásaira is. 

A Fogyasztóvédelmi Indexet a CP Contact és a Nielsen immár több mint egy éve zajló közös kutatása teremtette meg. Célja, hogy negyedévente mutassa fõbb területeken az aktuális fogyasztói bizalmat, reklamációs számarányokat, valamint a fogyasztói ismeretszintet.
„Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy nem csak a vásárlók, hanem a kereskedõk tudásszintje is rendkívül alacsony. Mind a kereskedelmi szervezetek, mind a kormány részérõl fontos lenne erõforrásokat szánni arra, hogy a vásárlók megfelelõen élhessenek az uniós szinten biztosított jogaikkal” – vázolta fel Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezetõ partnere.

A havonta, 800 fõs országos reprezentatív mintán végrehajtott kutatás szerint 2017 elsõ negyedévében a fogyasztók 15 százaléka élt panasszal valamilyen termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, szemben a 2016 utolsó negyedévében mért 14 százalékkal. Az emelkedés oka, hogy a felmérések szerint a fogyasztók az adventi idõben vásárolt termékeket február-március környékén viszik vissza különbözõ hibák, problémák miatt. A januári 12 százalékos arány márciusra egészen 19 százalékig emelkedett. Ennek megfelelõen ebben az idõszakban a kiskereskedõknek is meg kell erõsíteniük ügyfélszolgálatukat, a kiemelt terhelés megfelelõ kiszolgálására. 

A termékreklamációk között ebben az idõszakban is az élelmiszerek vitték a prímet: leginkább ezekkel, valamint a ruházati termékekkel, ezen belül is kiemelten a cipõkkel kapcsolatos problémákat emelték ki a vásárlók.

A fogyasztói tájékozottság mérésére az egyik leginkább alkalmas mutatószám a szavatossági idõ megfelelõ ismerete. Tekintettel arra, hogy az élelmiszerek után a cipõk kapcsán érkezik a legtöbb fogyasztói panasz, a tájékozottságot az e termékkategóriához kapcsolódó szavatossági idõ helyes említésének aránya megfelelõ indikátor. A kérdésre helyesen válaszolók aránya 2017 elsõ negyedévében 6,3 százalék volt, ami jóval meghaladja az elõzõ negyedévben mért 4,3 százalékos értéket. 

Ki kell emelni, hogy 2013 óta ugyanaz a szabályozás, mégis hónapról-hónapra 10 százalék alatt van azoknak az aránya, akik tisztában vannak vele, meddig reklamálhatnak. Érdekesség, hogy a nõk sokkal jobban ismerik a fogyasztói jogaikat, mint a férfiak: közel 30 százalékkal nagyobb arányban tudják megmondani, mennyi idejük van reklamálni.

Fogyasztói bizalom: a válaszadók jelentõs része félrevezetésnek értékeli, ha a kereskedõ vagy a szolgáltató hibásan értelmez egy fogyasztóvédelmi szabályt. A bizalmatlan vásárlók aránya 2017 elsõ negyedévében 51,7 százalék volt, ami mérsékelt növekedést jelent az elõzõ negyedévi 51 százalékhoz képest. A bizalmatlanság egy idõben növekedett a nagyobb arányú reklamációval, mivel ilyenkor értelemszerûen magasabb az elutasított kifogások száma is, ami azonnal erõsíti az üzletek iránti ellenszenvet.

A határozottabb fogyasztói állásfoglalást jelzi ugyanakkor, hogy a válaszolni nem tudó vagy nem akaró megkérdezettek aránya 16,3-ról 13 százalékra csökkent.