A fogyasztók digitális DNS-ének megértése elengedhetetlen lesz a jövõben
2017.06.14
Az online kiskereskedõknek meg kell érteniük vásárlóik „digitális DNS-ét”, ha versenyképesek akarnak maradni – állítja a Roland Berger új tanulmánya. A fogyasztók ott szeretnek vásárolni, ahol személyre szabott termékajánlásokat kapnak, ezért a kereskedõknek tisztában kell lenniük a fogyasztói preferenciákkal. Ezek megértéséhez a közösségi média ad elképesztõ segítséget.

Az online kiskereskedelmi óriásoknak egyértelmû receptjük van a sikerhez: pontosan tudják, hogy mire gondolnak, mit tesznek és mit vásárolnak a vásárlóik. Ezáltal pontosan azt tudják nekik ajánlani, amire szükségük van – beleértve azokat a termék-ajánlásokat is, amikor a fogyasztóknak még fogalmuk sincs arról, hogy szeretnének-e vásárolni bármit is. 

Ahhoz, hogy versenyképesek tudjanak maradni ebben a küzdelemben, az offline bolti és az e-kereskedelemben mûködõ kiskereskedõknek egyaránt dekódolniuk kell fogyasztóik digitális DNS-ét. Csak így lesznek képesek vonzó vásárlásélményt nyújtani, megtartani a fogyasztókat és növelni bevételeiket a szükségtelen költségek megszüntetésével. A Roland Berger szakértõi a „Fogyasztók gondolatai– Sikeres kiskereskedelem a digitális fogyasztói DNS dekódolásával” címû tanulmányában azt fejtik ki, hogyan kell értelmezni az alapvetõen új fogyasztói mintákat.

„Az a vállalat, amely képes a digitális átalakulásra az e-kereskedelemben, kiemelkedõ haszonra tehet szert”– mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi vezetõje. „De azok, akik nem hajlandók erre, vagy késõn ébrednek, hosszú ideig kirekesztve érzik majd magukat a piacról.” A digitalizáció lényege, hogy még több lehetõséget teremt a személyre szabott és egyedi vásárlás-élményre, amely végtelenül vonzó a fogyasztók számára. A sikeres online-kiskereskedõk észrevették ezt a lehetõséget, és olyan ajánlatot adnak a fogyasztóknak, amelyet a versenytársaktól nem kapnak meg. „A trend, miszerint a kiskereskedõk egyre szélesebb választékot kínálnak, gyakran képtelenné teszi a fogyasztókat arra, hogy értékeljék a teljes kínálatot” – mondta Schannen Frigyes. „A fogyasztók nem szeretnek végtelen hosszú terméklistákat böngészni, ezért inkább az online boltokba látogatnak el, ahol a vásárlási szokásaik alapján számukra releváns és jelenlegi igényeikhez és vágyaikhoz igazított termékajánlatot kapják.”

A fogyasztók digitális DNS-e: Az egyéni vásárlási elõrejelzések óriásit lendítenek a kiskereskedelmen

A fogyasztók digitális DNS-ének megértése a kulcs az egyedi értékajánlatok nyújtásához, ugyanis a fogyasztók vásárlási szokásainak elõrejelzése jóval több annál, minthogy megnézzük az elõzetes vásárlásait, a keresési elõzményeit vagy éppen a termék-értékeléseit. Más, sokkal szerteágazóbb online adatok is szükségesek ahhoz, hogy pontos és egyedi elõrejelzést tudjunk adni arról, hogy az adott fogyasztó mit fog vásárolni – ez elképzelhetetlen volt még pár évvel ezelõtt. „A közösségi média az egyik legnagyobb adatforrás” – mondta Schannen Frigyes – „mert a közösségi médiacsatornák olyan fórumot jelentenek, ahol egyre több ember hozza nyilvánosságra, hogy mi iránt érdeklõdik vagy éppen mik a vásárlási szokásai.”

A Roland Berger szakértõi szerint egy fogyasztó digitális DNS-éhez három szintet kell megvizsgálni: vásárlási szokásait, értékrendjét és személyes online világát. A Facebook-felhasználók több milliárd információ egységet hagytak hátra csupán a lájkjaik formájában. Ehhez jön a havi több milliárdos nagyságrendû honlap-látogatásból származó adat és több milliárdnyi keresési információ. „Mindannyian önkéntelenül, de otthagyjuk digitális lábnyomunkat az interneten, amellyel sokat elárulunk az igényeinkrõl” – mondta Schannen. „Minden egyes kattintás, Facebook like, vagy Instagram fotó egy-egy apró darabja annak a kirakósnak, amelyre a kereskedõk építeni tudnak velünk, a fogyasztóikkal kapcsolatban, hogy minél közelebb kerüljenek hozzánk és egyedi vásárlás-élményt nyújtsanak számunkra.”

Menedzselhetõ erõfeszítés, maximális haszon

De mit is jelent ez a kereskedõnek? Ha össze tudja rakni a mozaik darabjait és képes értelmezni õket, akkor megérti a vásárlóit és ezáltal egyedi termékajánlatot nyújthat nekik a személyre szabott bolti kirakattól kezdve, az elõre kiválasztott termékeken át a személyre szabott árakig. Ez relatíve kis ráfordítást igényel ahhoz képest, hogy nõ az árbevétel és csökkennek a szükségtelen költségek mivel a kereskedõk pont azt ajánlják a vásárlóknak, amire azoknak szükségük van. 

Mindazonáltal, az elérhetõ információ tömege miatt a kereskedõk könnyen szem elõl téveszthetik a számok mögött a fogyasztókat, ezért döntõ jelentõségû a rendszeres adatfeldolgozás és azok ügyfélközpontú kiértékelése. A folyamat a koncepció megtervezésével kezdõdik, amely azt jelenti, hogy meg kell határozni a célt és a személyre szabás mértékét, beleértve az adatok összekapcsolását és az elemzési fázist. A különbözõ felhasználási módokra pedig prototípusokat kell elõször alkalmazni. „A rendszerszintû megközelítés segít csökkenteni a ráfordítás mértékét és optimalizálja az ezzel járó elõnyöket” – mondta Schannen. „Ez segíteni fog az online kereskedõknek abban, hogy fokozatosan közelítsék üzleti modelljüket az újhoz, s ez versenyelõnyt jelent számukra a jövõre nézve.”