Felfüggesztették a rakománybiztosítást Ukrajna gabona-tengeri szállítmányaira
2023.07.28

A Marine Insight szerint a Marsh bejelentette egy rakománybiztosítási szolgáltatás felfüggesztését, amely Ukrajna gabonaszállítmányait biztonságos tengeri útvonalon védi.

A fejlemény hátterében az áll, hogy Oroszország a közelmúltban kilépett egy nemzetközileg támogatott gabonaexport-megállapodásból, ami aggodalmat keltett az ENSZ-ben a globális éhínség potenciális veszélye miatt.

Az Oroszország és Ukrajna közötti feszültség akkor fokozódott, amikor az orosz erők katonai támadást indítottak az ukrán kikötők ellen.

Ez az agresszív fellépés mindössze egy nappal azután történt, hogy Oroszország visszalépett az ENSZ által támogatott megállapodástól, amely lehetővé teszi Ukrajna számára a gabonaexportot. Ez a lépés tovább feszítette a két ország közötti, amúgy is törékeny kapcsolatokat.

Az események hátterében áll, hogy Ukrajna  lerombolta a megszállt Krím-félszigetre vezető közúti hidat, erre Oroszország bosszúhadjáratba kezdett. A célpontok között az odesszai üzemanyag-tároló létesítmények és egy tengeri dróngyártásban résztvevő üzem is szerepelt.

Felismerve a Fekete-tenger térségében történő hajózással kapcsolatos fokozott veszélyeket és bizonytalanságokat, a Lloyd's of London biztosítási piac máris magas kockázatú övezetnek minősítette azt. A Lloyd's of London Ascot biztosító által vezetett és más biztosítók által támogatott tengeri teher- és hadbiztosítási konstrukció rakományonként 50 millió dollárig terjedő fedezetet nyújtott. 

Oroszország kilépése a gabonaexport-megállapodásból bizonytalanná tette a tengeri útvonalat, és jelentősen megnövelte a szállítmányozással kapcsolatos kockázatot. A biztosítási fedezet kulcsfontosságú volt a rakomány biztonságos folyosón keresztül történő védelmében.

Az események aggasztó fordulataként Oroszország támadást indított az ukrán kikötők ellen, amely komoly feszültséget okozott a térségben. A Kreml figyelmeztetett arra, hogy minden olyan kísérlet kockázatos lenne, amely Moszkva biztonsági garanciái nélkül próbálna gabonát szállítani az ukrán fekete-tengeri terminálokból. Az orosz kormány azért hivatkozott erre, mert úgy véli, hogy Kijev katonai tevékenysége fenyegetést jelent az említett vizeken. Ez az álláspont tovább növelte az amúgy is feszült helyzetet és a regionális biztonsági kockázatokat.

Érdemes megjegyezni, hogy a Fekete-tenger térségébe való belépéskor szükséges kiegészítő háborús kockázati biztosítási díjakat hetente meg kell újítani, ami a helyzet dinamikus jellegét tükrözi. A háborús kockázati biztosításra vonatkozó meglévő díjak már most is jelentősek, és várhatóan tovább emelkednek. Ez a tényező arra késztetheti a hajótulajdonosokat, hogy ódzkodjanak attól, hogy hajóik Oroszország beleegyezése nélkül belépjenek a háborús övezetbe.

https://beinsure.com/news/lloyds-suspenses-cargo-insurance-ukraines-grain/