Az EU irányelve új kihívásokkal szembesíti a bankokat
2017.09.01
Tanulmány készített a Roland Berger az EU Pénzforgalmi Szolgáltatásokról szóló irányelvének (PSD2) hatásairól, amely 2018-ban lép érvénybe és eurómilliárdokat fog befolyásolni. A bankok számára elengedhetetlen, hogy készen álljanak az új versenyhelyzetre, ennek ellenére Közép- és Kelet-Európában 40%-uk egyelõre nem dolgozott ki a PSD2 kihívásaira megoldást adó stratégiát. A magyar bankok a szabályozásnak való megfelelés és IT fejlesztés szintjén készülnek a PSD2-re, de a stratégia, üzleti terv és az üzleti modell fejlesztését illetõen többségük még nem rendelkezik pontos elképzeléssel.

Az Európai Unió 2009-es, elsõ Pénzforgalmi Szolgáltatásokról szóló irányelve (PSD) írta elõ a SEPA, az Egységes Euró Fizetési Övezet kialakítását, míg a második, banki szektort megreformáló irányelv 2018-ban esedékes. A PSD2 irányelv harmadik szereplõknek (fintecheknek, tech cégeknek és más iparágak, például energetikai és telekommunikációs szektor szereplõinek is) lehetõvé fogja tenni, hogy ügyfeleik nevében végrehajtsák azok pénzügyi tranzakcióit, ill. hozzáférjenek számláikhoz. Ennek értelmében a bankok az ügyfeleik által történõ meghatalmazást követõen hozzáférést biztosítanak harmadik felek számára is átutalási és számlavezetési rendszereikhez.

A kereskedelmi bankok számára ez komoly kihívást jelent, hiszen a náluk vezetett számlák feletti kizárólagos rendelkezési jog elvesztését eredményezi, ami ezidáig a piaci megkülönböztetés egyik alapjának számított. A bankok változó piaci környezethez való alkalmazkodása érdekében, valamint hogy a PSD2 ne a bevételi források kiesését, hanem üzleti lehetõségek révén új bevételi forrásokat jelentsen, elengedhetetlen, hogy újragondolják és kiigazítsák digitális stratégiájukat.

A Roland Berger legújabb tanulmánya, a "Payment Service Directive 2 in CEE" alapján annak ellenére, hogy a PSD2 határideje egyre közeledik, Közép-Kelet-Európában a bankok 40%-a még nem rendelkezik stratégiával az intenzívebb versenyben való helytállásra."Különösen az idõ nyomása és a változások komplexitása miatt kockázatos, ha egy bank késlekedik a stratégiája módosításával – véli Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetõ igazgatója. – A PSD2 jelentõs változásokat eredményezhet a bankok hagyományos üzleti modelljében, eddigi kivételes helyzetük a fizetési tranzakciók lebonyolításában meginogni látszik. Amely bankok nem veszik komolyan egy új, a változásoknak megfelelõ stratégia kialakítását és megvalósítását, bevételi forrásaik jelentõs részét teszik kockára. Határozott intézkedések híján a bankszektor milliárdos veszteségeket könyvelhet el. Azonban a változásokat az ügyfelek jobb megismerése és új szolgáltatások létrehozása révén a saját elõnyükre is fordíthatják."

A Roland Berger szakértõi 50 nagybankot vontak be a felmérésbe nyolc közép-kelet-európai országból (Ausztria, Bulgária, Horvátország, Cseh Köztársaság, Magyarország, Lengyelország, Románia és Szlovénia). Általánosságban elmondható, hogy a kockázatok felismerése mellett a pénzügyi intézmények pozitívan állnak a PSD2-höz. 70 százalékuk magasabb profit realizálását várja az ügyfelek alaposabb megismerése által, ami pontosabb scoringot és hatékonyabb ügyfélakvizíciót, az ügyfélélmény javítását és újabb szolgáltatások bevezetését teszi lehetõvé. A válaszadók háromnegyede gondolja úgy, hogy üzleti modellje jelentõs, vagy akár radikális mértékben fog megváltozni az irányelvhez való alkalmazkodás eredményeképpen. Több bank már készen áll stratégiájával, hogy a PSD2 általi lehetõségeket kihasználva új termékeket és szolgáltatásokat vezessen be, ezáltal a változtatásokat saját elõnyükre fordítsa. Többek között a válaszadók közel fele tervezi, hogy harmadik félként, TPP-ként (third party provider) is aktívan pozícionálják magukat, ezáltal a piacnak ezt a részét is lefedjék. Ugyanígy a válaszadók fele tervezi a digitalizáció felgyorsítását és minél több folyamatra való kiterjesztését, új partnerségek kialakítását és adatkezelésük modernizálását.

Eltérõ válaszok Közép-Kelet-Európán belül is

"A tanulmányunkból az is kiderül, hogy még a régión belül is eltérõ a hozzáállás a PSD2 által jelentett kihívások kezeléséhez – teszi hozzá Schannen. – Amíg Magyarországon, Ausztriában és Csehországban a bankok jellemzõen pozitívan viszonyulnak az új direktívához és legtöbbjüknél már folyamatban van az új stratégia kialakítása, addig a román és bolgár bankok még nem igazán kezdték el a változásokra való felkészülést."

A meghatározó cseh pénzügyi intézmények kétharmada készítette már el új stratégiáját és kíván TPP-ként is meghatározó szereplõvé válni a piacon, továbbá tervez fintech cégekkel szorosabb együttmûködésre lépni és új termékeket, szolgáltatásokat bevezetni. A tanulmányban résztvevõ osztrák bankok nem csak hogy elõálltak már konkrét tervvel, de kétharmaduk már el is kezdte a válaszlépések megvalósítását. A legtöbbjük mind rövid, mind hosszú távon a bevételek emelkedését várja. Ezzel ellentétben, Romániában a bankszektor még mindig hezitál új stratégiai megközelítéseket illetõen, ennek egyik fõ oka, hogy itt a bankok digitalizációs érettsége is alacsonyabb a régióhoz viszonyítva.

A magyar bankok optimisták

A magyar bankok a legoptimistábbak a PSD2 bevételre gyakorolt hatásaival kapcsolatban. Már rövid távon is a bevételek szerény szintû növekedésére számítanak, míg hosszú távon a PSD2-tõl egyértelmûen nagy pozitív hatást várnak. Ezzel együtt legfõbb kihívásnak a fintechek piacra lépését és a banki szolgáltatások kommoditizációját tekintik. A pozitív várakozások ellenére a válaszadó magyar bankoknak több mint a fele még nem határozott új partnerségek kialakításáról, hogy a PSD2 által jelentett kihívásokra fintech, esetleg más iparági cégekkel közösen, vagy egyedül hozzanak válaszlépéseket. "A magyar bankok nagy része már megkezdte a PSD2-re való felkészülést a szabályozásnak való megfelelés, illetve IT implementáció szintjén, azonban a változások stratégiába és üzleti tervezésbe való átvezetése és új üzleti modellek kidolgozása a piaci szereplõk kevesebb mint felénél történt meg – mondja Schannen."

Három lehetõség – egy út a sikerhez

A Roland Berger tanácsadóinak véleménye egyöntetû: egy defenzív válaszstratégia még a legjobb esetben is csak az irányelvek által elõírt minimum követelmények teljesítéséhez vezet. Ezzel szemben egy offenzív, a változások elébe menõ stratégia a jelenlegi üzleti modell optimalizálása által lehetõvé fogja tenni a pénzügyi intézményeknek harmadik félként, TPP-ként való szerepvállalását is. Az egyetlen megoldás, ami a jövõbeli siker alapjait biztosíthatja, az olyan diszruptív stratégia kialakítása, amely a TPP-ként való szerepvállaláson felül még a bankok partnerségi hálózati szolgáltatóként való mûködését és számos együttmûködés kialakítását is biztosítja. Addícionális bevételi forrást jelenthet, amennyiben a partnerségek által kialakított infrastruktúrához más bankoknak is hozzáférést biztosítanak. "A fintechek erõsödõ szerepét nem lehet már tovább figyelmen kívül hagyni – szögezi le Schannen. – Ideje, hogy a bankok alkalmazkodjanak a változó piaci környezethez, aktív szereplõként vegyenek részt a szektor konszolidációjában, és hogy hosszú távon megõrizzék relevanciájukat."