Egyre öregszik a hazai autók átlagéletkora - vajon meddig érdemes fenntartani a régi autót?
2017.09.05
A Kossuth Rádió Napközben címû mûsorában a meghívott szakértõk annak jártak utána, hogy vajon meddig érdemes fenntartani a régi autót? Mi van akkor, ha megsérül a koros autónk, mennyit és hogyan fizetnek a magyarországi biztosítók? És ha már nem fizet a biztosító, vagy már nem éri meg javítani, más európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is jár-e ún. roncsprémium az öreg autókért?

A témával kapcsolatban a Vezess.hu autós szakportál munkatársa, Szörényi András elmondta: "A magyarok többsége vélhetõen szeretne új vagy újabb autót, azonban többségük ezt az anyagi helyzetük miatt nem engedheti meg magának." Továbbá azt is hozzátette, hogy a jogalkotó sem ösztönzi a régi autók cseréjére a tulajdonosokat, például nem súlytja magasabb adóval a a magasabb károsanyag-kibocsátású jármûveket.

Nem egyszerû kérdés az autók javítása sem

Egy baleset esetén a biztosítók általában a kárt okozó kgfb-jének terhére fog a károsult számára fizetni. Ezért lehet, hogy egy régebbi, alacsonyabb káridõ értékkel rendelkezõ – példának említve 500 ezer forintot – autó esetében egy magas összegû javítás ún. gazdasági totálkárt fog okozni, azaz nem lesz gazdaságosan javítható – ismertette a biztosítók gyakorlatát a MABISZ képviselõje. Hangyási István elmondta: "Ekkor a biztosító a roncsérték és a káridõpont-érték közötti különbözetet fogja kifizetni, azért, mert az éppen akkora összeg, amennyiért egy hasonló korú, állapotú autót a magyar piacon be lehet szerezni. Általában az idõsebb autó káridõpont-értékének 65 – 70%-ig engedik a biztosítók a javítást, egy új, 1-2 éves autónál ez 80%-os arány is lehet".

"A biztosítók, amíg a piacon elõfordulnak olyan autók, amelyek árukban éppen megfelelnek a káridõpont-érték és a roncsérték közötti különbözöttnek, addig mindenképpen a gazdasági totálkár felé fognak hajlani" - teszi hozzá a Hangyási István.

A ronccsá nyílvánított autók sorsa sem egyértelmû

Dr. Kozma Tamás ügyvéd szerint nagyon sok jogi vita adódik abból, amikor a biztosító kifizeti a gazdasági totálkárt, a tulajdonos pedig nem köteles roncsként eladni az autót, hanem egy a maszek szervizet bíz meg a javítással.

A teljes cikk itt olvasható: http://www.hirado.hu/2017/09/04/amig-gurul-addig-megy-de-nezzuk-meg-hogy-ez-mennyibe-kerulhet/##