Így változott 10 év alatt a közlekedési eszközök igénybevételének aránya
2023.09.27

A személygépkocsi továbbra is az összes uniós országban a domináns közlekedési eszköz, szemben a vonattal, autóbusszal, repülővel vagy hajóval történő utazásokkal. 2021-ben a személygépkocsival megtett utaskilométerek 79,7%-át tették ki az EU-ban, szemben a repülőgépek 7,3%-ával, az autóbuszok 7,1%-ával, a vonatok 5,6%-ával és a tengeri hajók 0,3%-ával.

Egy évtized alatt sokat változott az igénybe vett közlekedési eszközök aránya. A személygépkocsival megtett utaskilométerek aránya az összes közlekedési mód összesített szállítási teljesítményén belül 2011-ben 73,1% volt, és 2019-ig kis eltéréseket mértek e szám körül. 2020-ban a személygépkocsik részesedése a teljes szállítási teljesítményben 81,9%-ra nőtt, de ez nem jelenti a személygépkocsival megtett utaskilométerek számának tényleges növekedését (2020-ban 3 541 milliárd utaskilométerre csökkent a 2019-es 4 278 milliárd utaskilométerről), hanem elsősorban a COVID-19 szállítási korlátozások hatására a légi közlekedésben bekövetkezett erőteljes csökkenést tükrözi.

2011-hez képest 2021-ben a tömegközlekedési eszközök, például a vonatok, autóbuszok, autóbuszok és trolibuszok használata csökkent: (9,0%-ról 7,1%-ra).

Ha a légi utaskilométerek arányát nézzük, akkor az 2011-ben 10,9% volt, és a COVID-19 járvány kitörése előtt folyamatosan 15,0%-ra nőtt 2019-ben. A világjárvány jelentős hatással volt az ágazatra, és az évtized legalacsonyabb pontjára süllyesztette a részesedését: 5,7%-ra 2020-ban. A 2021-ben regisztrált 7,3%-os érték a légiközlekedési ágazat fellendülését tükrözi.

Az Európai Unióban 2021-ben a közlekedési eszközök használata az egyes országokban változó arányban jelent meg. A személygépkocsival történő közlekedés az EU-s országok között különféle arányokban dominált. Az adatok szerint Litvánia volt az az ország, ahol a személygépkocsival történő közlekedés aránya a legmagasabb volt a teljes közlekedési teljesítményen belül, és ez az arány elérte a 91,7%-ot. Hollandia és Finnország következett a sorban, ahol a személygépkocsival történő közlekedés aránya 85,4% és 85,2% volt, ami szintén magasnak tekinthető.

A légi közlekedést tekintve Horvátországban regisztrálták a légi utaskilométerek legnagyobb arányát (25,4%) az összes közlekedési mód teljes teljesítményében, amelyet Bulgária (16,3%) és Spanyolország (13,1%) követett. 

Az autóbuszok, távolsági buszok és trolibuszok esetében Málta rendelkezett a legmagasabb részesedéssel (13,3%), majd Magyarország (12,8%) és Írország (12,4%) következik a 2021-es toplistán.

Ami a vasúti közlekedést illeti, továbbra is Ausztria áll az élen a vasúti utaskilométerek legnagyobb arányával (8,6%) a teljes szállítási teljesítményen belül, amelyet Franciaország (8,3%) és Hollandia (8,0%) követ. 

Ami a tengeri szállítást illeti, a tengeri hajókon megtett utaskilométerek legnagyobb arányát Horvátországban (2,7%), Görögországban (1,6%) és Észtországban (1,5%) regisztrálták.