Az orosz-ukrán háborúból eredő tengeri és légi közlekedési károk
2023.10.26

A tengeri biztosításra várhatóan hatással lesz az orosz-ukrán háború. A fekete-tengeri gabonakezelési egyezmény jövője kilátástalannak tűnik, mivel Oroszország elutasította a megállapodás meghosszabbítását.

Oroszország konkrét követelései a határidő meghosszabbítása érdekében:
-  az Orosz Mezőgazdasági Bank (Rosselkhozbank) SWIFT banki fizetési rendszeréhez való visszakapcsolása,
-  a mezőgazdasági gépek és alkatrészek Oroszországba történő szállításának folytatása,
- a biztosítási és viszontbiztosítási korlátozások feloldása.

Miller szerint kicsi az esélye annak, hogy ezen követelések közül bármelyiket is elfogadják, nemhogy mindegyiket. Elemzők úgy vélik, hogy Ukrajna jelenleg arra kényszerül, hogy szinte kizárólag a dunai kikötőkön keresztül exportáljon gabonát.

A viszontbiztosítók által a 2022. év végén megújított szerződésekben előírt szövegezés gyakorlatilag kizárta az ugyanazon háborús kockázati esemény által érintett több hajó összevonását.  - állapította meg a jelentés. Minden egyes hajó külön veszteségnek minősül. Ennek a szövegezésbeli változásnak a hatása a korábban a viszontbiztosítási piac által viselt kockázatot áthelyezte a közvetlen piacra.

Miller azt állítja továbbá, hogy több, mint elegendő kapacitás áll rendelkezésre a világ összes hajójának biztosítására, de ebben az esetben, a csökkentett kapacitás mellett, a kereslet és kínálat törvényei magasabb díjakat diktáltak a háborús károkra, mint amilyenek egyébként lennének.

Azok a biztosítók, amelyek továbbra is magas szinten tartották a háborús kártérítésre vonatkozó díjakat, eddig jól jártak, mivel a folyamatos anyagi veszteségek elmaradása miatt jutalmat kaptak.

Miller megállapította, hogy bár a viszontbiztosítók szövegezésének változása hatással van a tengeri hajózási üzletágra, más speciális üzletágakat is érint, különösen a légi közlekedést.

A Miller tengeri biztosítási jelentéséből kiderül, hogy az orosz-ukrán háborúból származó 400 millió dolláros tengeri veszteség jelentéktelennek tűnik a légiközlekedési károkhoz képest, ahol több mint 400, közel 10 milliárd dollár értékű repülőgép rekedt Oroszországban, miután a bérlők nem adták vissza őket.