A rendõrség hivatalos statisztikái szerint jelenleg 5731 személygépjármûre van kiadva érvényes körözés. Habár az autólopási statisztikák jelentõsen javultak a ’90-es vagy a 2000-es évekhez viszonyítva, még mindig komoly kockázatot jelentenek a tulajdonosoknak. A CIG Pannónia Elsõ Magyar Általános Biztosító Zrt. szakértõi egy elemzésben foglalták össze tapasztalataikat.
A CIG Pannónia által biztosított autók esetében eddig 129 lopás történt. Az eltulajdonított gépjármûvek 30 százaléka céges flottához tartozott. A tolvajoknak általában azért van könnyebb dolguk a céges autókkal, mert a vállalatok a vagyonvédelmi berendezésen spórolnak, ami nagy hiba.
A leggyakrabban eltulajdonított márkák listáján nincs nagy meglepetés, hiszen azok többé-kevésbé tükrözik az eladási statisztikákat. A két legnépszerûbb vállalati flotta márka a Ford és a Volkswagen, õk ketten teszik ki az ellopott autók közel felét. Rajtuk kívül még a Renault, a Skoda, az Opel, és a Toyota népszerû a bûnözõk körében.
Nincs ellophatatlan autó, de a vállalatok két kézenfekvõ módszerrel megnehezíthetik a tolvajok dolgát:
• szereltessenek be utólagosan vagyonvédelmi berendezést, mûholdas védelmet a gyári riasztó mellé;
• legyen egyedi azonosítóval ellátva az autó (gravírozás, matrica) vagy valamilyen egyedi színt válasszanak.
Magyarországon 870 ezer gépjármûre váltottak ki casco biztosítást (egyharmaduk céges autó) 2016-ban, így nagyjából minden ötödik gépjármû esetén számíthatnak a tulajdonosok a kötelezõ felelõsségbiztosítás által nem fedezett károk egy részének megtérítésére. Tavaly összesen 137,5 ezer casco káreset történt a MABISZ statisztikái szerint, amelyre 42 milliárd forint kártérítést fizettek a biztosítók. Vagyis az átlagos kárkifizetés 306 ezer Ft volt.
„A magyar piacon is egyre népszerûbbek azok a kiegészítõ biztosítások, amelyek a gépjármû teljes megsemmisülése (totálkár vagy lopáskár) esetén megtérítik az alapbiztosítás által fizetett kártérítés és az eredeti vételár közötti különbséget akár a gépjármû vásárlásától számított 5 évig. A vételár biztosítás (GAP – Guaranteed Asset Protection) így megvédi a tulajdonost a pénzügyi veszteségtõl. Ez különösen fontos lehet a finanszírozott gépjármûvek esetén, mert ezzel kivédhetõ, hogy még több éven át kelljen a tartozást törleszteni egy olyan autó után, amit már nem is használhatnak”- mondta el Busa Zoltán, a CIG Pannónia EMABIT vezérigazgatója.