Egy 13 ország szervezeteit összefogó fogyasztói csoport feljelentést tett olyan márkák ellen, mint a Coca-Cola, a Danone és a Nestlé, mert szerintük megtévesztő kereskedelmi állításokat tesznek termékeik újrahasznosíthatóságáról.
A BEUC európai fogyasztói csoport szerint - a ClientEarth és a Environmental Coalition on Standards környezetvédelmi csoportokkal közösen végzett elemzése szerint - az ilyen ún. "zöldmosás" állítások nem felelnek meg az uniós szabályoknak.
(A zöldmosás az a folyamat, melynek során hamis benyomást vagy félrevezető információt közvetítenek arról, hogy egy vállalat termékei környezetkímélőek.)
A csoport szerint az italipar "túlságosan homályos, pontatlan és nem kellően megalapozott" állításokat tesz az újrahasznosíthatóságról. Az aggodalomra okot adó területek közé tartozik a "100%-ban újrahasznosítható" kifejezés használata, amely a szervezet figyelmeztetése szerint számos tényezőtől függ, például az anyaggyűjtéshez rendelkezésre álló infrastruktúrától, a válogatási folyamat hatékonyságától vagy a megfelelő újrahasznosítási eljárásoktól. A PET-italos palacktestek újrahasznosítási aránya a becslések szerint mindössze 55% az EU-ban, és a kutatások szerint 30% körüli az esélye annak, hogy újra palack legyen belőle.
Hozzáteszi, hogy a "100%-ban újrahasznosított" kifejezés félrevezető, mivel tévesen azt sugallja, hogy a teljes palack teljes egészében újrahasznosított anyagokból készült, noha az uniós jogszabályok értelmében a palackok fedele nem készülhet újrahasznosított anyagból, a címkék pedig ritkán készülnek újrahasznosított anyagból. A BEUC szerint az is gyakori, hogy a palack testéhez új (nem újrahasznosított) műanyagot adnak.
A panasz kiterjed az olyan zöld képek használatára is, mint a zárt hurok, zöld logók vagy természeti képek, amelyek a BEUC szerint a környezeti semlegesség hamis képzetét keltik, vagy azt a benyomást, hogy a palackok pozitív hatást gyakorolnak a környezetre.
A BEUC és tagjai panaszt nyújtottak be az Európai Bizottsághoz és a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz, és felszólították őket, hogy indítsanak vizsgálatot. Ursula Pachl, a BEUC főigazgató-helyettese elmondta: "A "100%-ban újrahasznosított/újrahasznosítható" jelzők használata vagy a természetet ábrázoló képek és zöld vizuális elemek megjelenítése, amelyek azt sugallják, hogy a műanyag környezetbarát, félrevezeti a fogyasztókat. Az ilyen állítások azonban számos, Európa-szerte értékesített vizes palackon megtalálhatók. A probléma az, hogy nincs garancia arra, hogy teljes mértékben újrahasznosítható lesz, ha egyszer a kukába kerül. Ennek a zöldmosásnak véget kell vetni. Az EU nagyon üdvözlendő lépéseket tesz azzal, hogy miként segít megtisztítani a piacot a megtévesztő zöld állításoktól. Az új szabályozási intézkedések alkalmazása azonban még évekbe telik, és nincs vesztegetni való időnk, ezért elvárjuk, hogy a hatóságok gyorsan intézkedjenek."